Strona główna Aktualności
Przyroda

W weekend odbędzie się 13. Zimowe Ptakoliczenie

25.01.2017 Ekologia, Przyroda
Roztoka, 06.01.2017. Gile (Pyrrhula pyrrhula) w Roztoce na Pogórzu Przemyskim, 6 bm. Na Podkarpaciu jest słonecznie, ale panuje siarczysty mróz. (dd/cat)PAP/Darek Delmanowicz

Fot. PAP/ Darek Delmanowicz 06.01.2017

Ok. 80 otwartych spacerów ornitologicznych odbędzie się w najbliższy weekend na terenie całej Polski. Przewodnicy z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków tym razem zwrócą szczególną uwagę na gila, który zimą – w poszukiwaniu pożywienia – odwiedza miasta.

"W czasie Zimowego Ptakoliczenia obserwujemy ptaki, które spędzają zimę w bliskim towarzystwie człowieka, czyli w miejskich ogrodach i parkach. W akcji można wziąć udział samodzielnie lub z przewodnikiem" - zachęca w przesłanym PAP komunikacie rzeczniczka prasowy Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków (OTOP), Katarzyna Groblewska.

Pierwsza edycja akcji odbyła się w 2005 r. W czasie spacerów przewodnikami są wolontariusze OTOP. Jak zapewnia rzeczniczka organizacji, w czasie spacerów będzie można się nie tylko nauczyć rozpoznać gatunki, ale też dowiedzieć się, gdzie najłatwiej je obserwować - i tego, jak mądrze pomagać im zimą albo czym dokarmiać.

W czasie tegorocznego Zimowego Ptakoliczenia przewodnicy zwrócą szczególną uwagę na gila. To gatunek, który wiosną i latem obserwować można głównie w lasach, a zimą – w poszukiwaniu pożywienia – chętniej odwiedza miasta i bywa gościem w karmnikach. Brzuch samca gila jest w jaskrawym, różowo-czerwonym kolorze, dlatego trudno pomylić go z innym gatunkiem.

Obecność wszystkich zaobserwowanych w czasie spaceru ptaków należy nanieść na elektroniczną kartę obserwacji dostępną na stronie internetowej OTOP (http://otop.org.pl/). Na podstawie wyników obserwacji co roku przygotowywane jest zestawienie najliczniej spotykanych ptaków o tej porze w parkach i ogrodach.

"Obserwacje umożliwiają także zauważenie ciekawych zjawisk zachodzących w ptasim świecie. Przez ostatnie siedem lat najliczniej obserwowanym gatunkiem jest krzyżówka, nasza najpopularniejsza kaczka. W zeszłym roku na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się gawron, a na trzecim – wróbel" - informuje rzecznik OTOP.

W Zimowym Ptakoliczeniu bierze także udział wielu nauczycieli szkolnych i przedszkolnych, którzy organizują wycieczki dla klas w najbliższy piątek - w sumie, łącznie ze spacerami otwartymi dla wszystkich zainteresowanych, od piątku do niedzieli odbędzie się w tym roku ponad 180 spotkań.

Polacy badają cywilizację egipską już od wieków Polacy badają cywilizację egipską już od wieków

Za pierwsze polskie wykopaliska w Egipcie nie odpowiada wcale uznawany za nestora polskiej archeologii śródziemnomorskiej prof. Kazimierz Michałowski, ale żyjący trzy i pół wieku wcześniej Mikołaj Krzysztof Radziwiłł "Sierotka".