Strona główna Aktualności
Świat

Drzemka po nauce pomaga trzylatkom lepiej zapamiętywać nowe słowa

15.02.2017 Świat

Fot. Fotolia

Drzemki w ciągu dnia sprawiają, że maluchy lepiej przyswajają nowe słowa - wynika z badań opublikowanych na łamach pisma "Child Development".

Naukowcy z Uniwersytetu Arizony obserwowali naukę nowych słów przez trzyletnie dzieci. W tym celu wymyślili dwa nieistniejące czasowniki i pokazywali dzieciom nagrania, na których aktorzy prezentowali ich znaczenie.

 

W badaniach wzięło udział 39 prawidłowo rozwijających się trzylatków, które podzielono na dwie grupy. Pierwszą grupę stanowiły dzieci, które często drzemały w ciągu dnia (co najmniej cztery dni w tygodniu), a drugą dzieci drzemiące rzadko (drzemka zdarzała się nie częściej niż trzy dni w tygodniu).

 

W każdej grupie po zaprezentowaniu znaczenia nowych słów dzieci ucinały sobie co najmniej półgodzinną drzemkę lub pozostawały aktywne. Po upływie 24 godzin zaprezentowano nagrania, podczas których te same czynności wykonywali inni aktorzy i poproszono dzieci, by przyporządkowały wcześniej poznane słowa do odpowiednich filmów.

 

Naukowcy wybrali czasowniki, gdyż zrozumienie ich znaczenia jest dla maluchów trudniejsze niż w przypadku rzeczowników. Pokazanie tej samej czynności wykonywanej w przez inna osobę w innym kontekście wymagało zatem od dziecka umiejętności generalizacji.

 

Okazało się, że dzieci, które drzemały w ciągu godziny po nauce nowych słów, znacznie lepiej radziły sobie podczas tego zadania - w porównaniu z dziećmi, które przez co najmniej pięć godzin po nauce nie spały. Działo się to niezależnie od tego, czy dziecko z natury często posypiało w ciągu dnia, czy nie.

 

Zdaniem badaczy, pozytywne rezultaty mogą być wynikiem utrwalenia słów w pamięci w fazie snu wolnofalowego.

 

Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają spać mniej w ciągu dnia. Najważniejsze jest jednak, by w ciągu doby dzieci spały nie mniej niż 10-12 godzin, sumując sen nocny oraz drzemki w ciągu dnia - mówi autorka badań dr Rebecca Gómez. (PAP)

 

koc/ zan/

Tagi: dzieci , nauka , sen
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->