23.04.2024
17.02.2017 aktualizacja 17.02.2017

Nosząc mundur policyjny, inaczej postrzegasz ludzi

Zakładając mundur policjanta, automatycznie zaczynamy inaczej postrzegać ludzi, zwłaszcza tych o niższym statusie społecznym – wynika z eksperymentu kanadyjskich naukowców. Noszenie symbolizującego władzę stroju zmienia sposób, w jaki nasz mózg przetwarza informacje.

Psycholodzy z kanadyjskiego Uniwersytetu McMaster w Hamilton zbadali, w jaki sposób uniform noszony przez policjantów może wpływać na stereotypy i postrzeganie przez nich drugiego człowieka. Wyniki badań opublikowano w periodyku naukowym ”Frontiers in Psychology”.

Przeprowadzono serię eksperymentów, podczas niektórych uczestnicy (studenci uniwersytetu) nosili strój podobny do munduru policyjnego. "Chcieliśmy sprawdzić, czy mundur sam w sobie ma dużą siłę oddziaływania, niezależnie od wszystkich innych aspektów policyjnej subkultury, przeszkolenia czy doświadczenia zawodowego” – wyjaśnia główny autor badania, profesor psychologii i neurologii Sukhvinder Obhi.

Jeden z eksperymentów polegał na zidentyfikowaniu prostego kształtu na ekranie komputera. Uczestników rozpraszały jednak pojawiające się zdjęcia: twarzy męskich (białych lub czarnych) oraz osób ubranych w garnitury lub w bluzy z kapturem. Badacze śledzili i analizowali czas reakcji uczestników, aby porównać, na jak długo poszczególne zdjęcia odwracały ich uwagę od zadania.

Okazało się, że największą uwagę badanych przyciągały zdjęcia osób noszących bluzy z kapturem. Wskazywał na to wyraźnie wolniejszy czas ich reakcji. Co ciekawe, uprzedzenie wobec bluz z kapturem pojawiało się tylko wtedy, gdy uczestnicy mieli na sobie mundur policyjny.

Co z kolei zaskoczyło badaczy? Nie zaobserwowali żadnej różnicy w czasie reakcji ani widocznej oznaki rasowych uprzedzeń, kiedy na ekranach migały białe lub czarne twarze. Wcześniejsze badania, głównie w Stanach Zjednoczonych, wskazywały bowiem, że wiele osób utożsamia Afroamerykanów z przestępczością. Według Obhiego może to potencjalnie dowodzić różnicy między społeczeństwem amerykańskim i kanadyjskim.

”Wiemy, że ubiór niesie z sobą ukryte znaczenie i że bluza z kapturem stała się w pewnym stopniu symbolem niższego statusu społecznego oraz młodzieży miejskiej” – mówi Obhi. Istnieje stereotyp, który łączy ten strój z przestępczością i przemocą, i ten stereotyp mógł zostać wzmocniony poprzez założenie munduru policyjnego, tłumaczy naukowiec. To z kolei przyczyniło się do zaobserwowanych zmian w reakcjach u badanych osób.

To szczególnie ważne w przypadku policjantów, którzy mogą podświadomie postrzegać zagrożenie tam, gdzie go nie ma, i na odwrót – podkreśla naukowiec.

Badacze planują kontynuację badań nad wpływem munduru na percepcję noszących go funkcjonariuszy w Kanadzie oraz w Stanach Zjednoczonych, gdzie w ostatnich latach zaostrzała się publiczna debata o uprzedzeniach rasowych policjantów. (PAP)