Strona główna Aktualności
Świat

KE poprawia zasady wynagradzania naukowców w programie Horyzont 2020

28.02.2017 Świat

Fot. Fotolia

Komisja Europejska poprawiła w poniedziałek zasady wynagradzania naukowców, pracujących nad projektami z programu Horyzont 2020 - poinformował unijny komisarz ds. badań Carlos Moedas. Na zmianach mogą skorzystać m.in. naukowcy z Polski.

Horyzont 2020 to program finansowania badań naukowych i innowacji w UE. Jego budżet w latach 2014-2020 wynosi prawie 80 mld euro.

Według Moedasa ogłoszone w poniedziałek zmiany mają zapewnić, że badacze uczestniczący w projektach finansowanych z unijnego programu otrzymają co najmniej takie samo wynagrodzenie, jakie otrzymują w przypadku projektów finansowanych przez krajowe programy wsparcia badań naukowych i innowacji oraz będą mogli uzyskać dodatkową premię w wysokości do 8 tys. euro rocznie.

"Mamy nadzieję, że uda się rozwiązać problem, który pojawił się w niektórych krajach, jak Rumunia czy Polska, w wyniku wprowadzonych w 2014 roku zasad dotyczących wynagradzania naukowców uczestniczących w programie Horyzont 2020" - powiedział Moedas na spotkaniu z grupą dziennikarzy, w tym PAP.

Jak tłumaczył, częścią grantów, przyznawanych na projekty jest wynagrodzenie dla naukowców, a jego wysokość ustalana jest na podstawie pensji podstawowej w instytucjach publicznych. Do tego można przyznać wynagrodzenie dodatkowe maksymalnie do wysokości 8 tys. euro rocznie.

"Ale ponieważ pensja podstawowa w instytucjach publicznych w niektórych krajach jest bardzo niska, często najlepsi naukowcy, nawet uwzględniając premię, pracując nad projektem w ramach Horyzontu 2020 dostawaliby wynagrodzenie niższe, niż mogliby otrzymać przy programach finansowanych ze środków krajowych. To nie było sprawiedliwe. Istniało ryzyko, że naukowcy z tych krajów nie będą starali się o środki z Horyzontu 2020" - przyznał Moedas.

Według szacunków KE wynagrodzenie przy projektach z Horyzontu 2020 było nawet o ok. 20-30 procent niższe niż przy projektach, finansowanych ze środków krajowych.

Już w 2015 roku problem zasygnalizowały KE władze Rumunii i Polski. Ówczesna polska minister nauki i szkolnictwa wyższego Lena Kolarska-Bobińska napisała do Moedasa list w tej sprawie, przekazując wspólne stanowisko krajów regionu.

Nowe zasady, które mają skorygować te różnice w wynagrodzeniach, będą obowiązywać z mocą wsteczną. Według Moedasa ich wprowadzenie nie oznacza jednak zwiększenia budżetu samego programu.

Z Brukseli Anna Widzyk (PAP)

awi/ ap/ itm/

Tagi: ke , ue , fundusze unijne

Polacy badają cywilizację egipską już od wieków Polacy badają cywilizację egipską już od wieków

Za pierwsze polskie wykopaliska w Egipcie nie odpowiada wcale uznawany za nestora polskiej archeologii śródziemnomorskiej prof. Kazimierz Michałowski, ale żyjący trzy i pół wieku wcześniej Mikołaj Krzysztof Radziwiłł "Sierotka".