Strona główna Aktualności
Świat

Media społecznościowe synchronizują świat

02.03.2017 Świat

Fot. Fotolia

Okresy dużej aktywności w mediach społecznościowych na różnych kontynentach są ze sobą zsynchronizowane – wynika z analizy przeprowadzonej przez amerykańskich naukowców. Wyniki badania publikują w piśmie „Journal of the Royal Society Interface”.

Okresy wzmożonej aktywności w mediach społecznościowych takich jak Twitter czy Facebook zależą od rytmu dnia mieszkańców danego obszaru geograficznego – tłumaczą naukowcy z Instytutu Systemów Złożonych w Nowej Anglii (ang. New England Complex Systems Institute, NECSI).

 

Porównują oni rytm wzrostu i spadku aktywności na mediach społecznościowych do bicia serca: duża aktywność w godzinach porannych zbiega się z podróżą ludzi do pracy, drugi taki okres ma miejsce w godzinach popołudniowych, kiedy po pracy ludzie spotykają się ze znajomymi bądź wychodzą na zakupy, zaś spadek aktywności ma miejsce, kiedy ludzie wracają wieczorem do swoich domów.

 

Co ciekawe, rytm ten jest stały przez cały rok i zależy przede wszystkim od wymagań narzucanych przez rynek pracy; niewielki wpływ ma na niego np. zmiana długości dnia.

 

Naukowcy z NECSI przez rok obserwowali użytkowników Twittera w 52 obszarach metropolitalnych na całym świecie. Jak donoszą, w każdym z tych miejsc rytm aktywności twitterowej przypominał opisany „rytm bicia serca” - z modyfikacjami zależnymi od czynników takich jak np. wielkość przedmieść. Jak naukowcy podejrzewali jeszcze przed rozpoczęciem badania, miasta położone blisko siebie bądź na tej samej długości geograficznej mają najbardziej podobne wzorce aktywności.

 

Zaskakująca była jednak dla badaczy obserwacja, że aktywność na Twitterze zsynchronizowana jest na całej wschodniej półkuli, od Azji i Australii po Europę i Afrykę: szczyt porannej aktywności w Europie zbiega się ze szczytem popołudniowym w Azji.

 

Jak twierdzą badacze, synchronizacja ta jest wynikiem zarówno powiązań ekonomicznych pomiędzy tymi obszarami, jak i kontaktów społecznych pomiędzy ich mieszkańcami. Według nich jest on przejawem „globalnej wymiany idei i informacji” oraz dowodem na „nowy poziom połączenia naszego coraz bardziej skomplikowanego świata”. (PAP)

 

kflo/ mrt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik

Jak opowiadać o nauce Kowalskiemu? Gdzie i kiedy promować wyniki badań naukowych? Jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych? - odpowiedzi na te pytania naukowcy znajdą w bezpłatnym poradniku pt. "Sztuka promocji nauki" wydanym przez OPI.

Więcej

Myśl na dziś

Naukowcy usiłują przekształcić to co niemożliwe – w możliwe. Politycy często chcą przekształcić to co możliwe – w niemożliwe.
Bertrand Russell

Nasz blog

Przełamując efekt Matyldy Przełamując efekt Matyldy

Maria Skłodowska-Curie czy Katherine G. Johnson to kobiety nauki, które odniosły sukces, przełamały społeczną nieufność, zdobyły zasłużone laury, a ostatnio "upomniało się" o nie kino. Jednak tych, których wybitne dokonania naukowe długo pozostawały w cieniu i wciąż są mało znane jest wiele. Cecilia Payne-Gaposchkin, Jocelyn Bell Burnell czy Trottula, to tylko niektóre z nich.

Więcej

Tagi

-->