18.04.2024
03.03.2017 aktualizacja 03.03.2017

Odkryto najstarsze skamieniałości

Najstarsze dowody istnienia organizmów żywych, pochodzące sprzed 3.77 mld lat ślady aktywności bakterii, odkryto w prowincji Quebec w Kanadzie – donoszą naukowcy na łamach najnowszego wydania „Nature”.

Mikroskopijne tuneliki ukształtowane przez bakterie znaleziono na terenie prowincji Quebec w Kanadzie w hematycie znajdującym się w warstwach kwarcu. Są to ślady mikroorganizmów sprzed 3,77 mld lat. Stanowią więc najstarsze bezpośrednie świadectwo dotyczące jednych z najwcześniejszych form życia na Ziemi.

Formacja skalna Nuvvuagittuq w Quebecu zawiera najstarsze znane skały osadowe na Ziemi, które kiedyś prawdopodobnie stanowiły część bogatych w żelazo kominów hydrotermalnych w dnie morskim. Takie kominy mogły być dogodnym środowiskiem życia dla pierwszych organizmów ziemskich sprzed 3,77-4,3 mld lat.

"Nasze odkrycie przemawia za teorią, że życie zrodziło się z gorących kominów hydrotermalnych w dnie morskim. Nastąpiło to niedługo po uformowaniu się planety" - opisuje Matthew Dodd z University College London (W. Brytania). Badania prowadzone były przez międzynarodowy zespół naukowców.

Dotychczas najstarsze były mikroskamieniałości z Zachodniej Australii, które datowano na 3,46 mld lat. Część naukowców uważa jednak, że być może nie reprezentują one biologicznych śladów.

"Te odkrycia dowodzą, że życie na Ziemi rozwijało się w czasie, gdy na powierzchni Marsa i Ziemi znajdowała woda w stanie płynnym. Prowokuje to do fascynujących pytań o życie pozaziemskie. Spodziewamy się więc znaleźć dowody dawnego życia na Marsie sprzed czterech mld lat. Jeśli tak się nie stanie, Ziemia okaże się wyjątkiem" - podsumowuje Dodd.(PAP)