29.03.2024
06.03.2017 aktualizacja 06.03.2017

NASA udostępniła kody źródłowe części swojego oprogramowania

Amerykańska agencja kosmiczna NASA wydała nowy katalog oprogramowania dotyczącego różnych technologicznych aplikacji. Daje on bezpłatny dostęp do kodów źródłowych wielu programów komputerowych używanych przez agencję.

Pierwszą edycję katalogu oprogramowania NASA wydała w 2014 roku. Obecnie ukazała się wersja na lata 2017-2018. Katalog jest dostępny w wersji drukowanej i online. Został udostępniony publicznie i można z niego korzystać za darmo i bez opłat licencyjnych.

Katalog zawiera wiele narzędzi, których NASA używa w eksploracji kosmosu, przetwarzaniu danych, aeronautyce i innych dziedzinach. Udostępniony został ich kod źródłowy.

„Jest to sposób na wspieranie innowacyjności. Dostęp do narzędzi używanych obecnie przez czołową zawodową kadrę w dziedzinie aeronautyki dajemy przedsiębiorcom, małym firmom, uczelniom i przemysłowi. Dostęp do kodów źródłowych może potencjalnie dawać wymierne korzyści podmiotom, które tworzą miejsca pracy i ratują życie” - tłumaczy Steve Jurczyk z NASA Space Technology Mission Directorate (STMD) w Waszyngtonie.

Oprogramowanie stanowi istotną część każdej z misji i każdego odkrycia naukowego dokonanego przez amerykańską agencję. Ponad 30 proc. wszystkich innowacji w NASA dotyczy właśnie oprogramowania.

Katalog podzielono na 15 kategorii, takich jak systemy biznesowe i zarządzenie projektami, obsługa serwerów danych, materiały i ich obróbka, systemy do testowania, silniki, elektronika i energia elektryczna, telemetria i telekomunikacja, struktury i mechanizmy, nauka o środowisku (na Ziemi, w powietrzu, w kosmosie, na planetach pozasłonecznych), narzędzia do projektowania, załoga i jej życie (sensory biologiczne, żywność, medycyna), systemy autonomiczne (robotyka i automatyka), zarządzanie pojazdami, przetwarzanie danych i obrazów, aeronautyka.

Wśród udostępnionego oprogramowania znajdziemy m.in. kody źródłowe do zaawansowanych dronów, cichszych samolotów, modeli klimatycznych dla Ziemi (Earth-GRAM 2016), Wenus, Marsa, Neptuna i Tytana, czy analitycznego oprogramowania CEOS Data Cube Platform version 2 do analizy olbrzymich ilości danych z satelitów.

Dla części oprogramowania istnieją restrykcje w dostępie (tylko dla uprawnionych podmiotów lub tylko dla instytucji rządowych USA), ale wiele kodów źródłowych jest dostępnych publicznie i można je pobrać od razu ze strony internetowej. Katalog dostępny jest na stronie https://software.nasa.gov/. (PAP)