21.11.2017
PL EN
06.03.2017 aktualizacja 06.03.2017

Gowin: studia dualne wpisują się w założenia reformy szkolnictwa wyższego

Studia dualne, polegające na połączeniu teorii z praktyką, wpisują się w założenia planowanej reformy szkolnictwa wyższego, która m.in. stawia na rozszerzenie i pogłębienie współpracy nauki z biznesem – mówił w poniedziałek w Gliwicach wicepremier Jarosław Gowin.

Minister nauki i szkolnictwa wyższego wziął udział w I Konferencji Edukacja Dualna EDUAL pod hasłem "Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0", skupiającej się na kwestii współpracy - w zakresie kształcenia - szkół wyższych z firmami. Organizatorem spotkania jest Politechnika Śląska.

"Studia dualne to jest najlepszy sposób na to, żeby z jednej strony dostarczyć bardzo precyzyjnie wyprofilowaną kadrę do potrzeb współczesnej gospodarki, a z drugiej strony to jest też szansa dla samych studentów na natychmiastowe znalezienie dobrej pracy i wreszcie szansa dla uczelni na zacieśnienie związku, współpracy ze światem biznesu, to rzecz bardzo cenna zwłaszcza dla uczelni technicznych" – tłumaczył minister.

Gowin przypomniał, że tego typu wdrożeniową ścieżkę kariery od lat prowadzą europejskie ośrodki akademickie m.in. w Danii, Francji czy Niemczech. "Te doświadczenia międzynarodowe pokazują, ze nawet do 80 proc. absolwentów studiów dualnych kontynuuje zatrudnienie u pracodawców, u których odbywali tę praktyczną część studiów. To jest bardzo optymistyczny wskaźnik. Z jednej strony dowodzi on, że ten tryb studiów dobrze przygotowuje do podjęcia pracy, ale z drugiej strony pokazuje też, że studenci (…) w większości przypadków są na tyle zadowoleni z tej formy studiów i współpracy z pracodawcami, że chcą tę współpracę kontynuować już na etapie zawodowym" – wskazał szef resortu nauki.

I choć podał przykłady prowadzonych obecnie w Polsce studiów dualnych – nie tylko na uczelniach technicznych, ale i na uniwersytetach – to w jego ocenie Polska wciąż znajduje się na początku tej drogi.

"Osobiście przywiązuję bardzo duże znaczenie do tej ścieżki kształcenia, dlatego że znajdujemy się na szarym końcu Unii Europejskiej (...), jeżeli chodzi o udział pracowników naukowych w sferze gospodarczej. Mówiąc krótko, bardzo mało polskich naukowców pracuje w polskich firmach i to zdecydowanie musimy zmienić. To jest duża szansa dla polskiej gospodarki, ale jednocześnie to jest duża szansa dla polskich uczelni" – dodał.

Gowin zapowiedział wsparcie tego typu kształcenia ze strony ministerstwa nauki m.in. poprzez program poświęcony upowszechnianiu studiów dualnych, który resort ma niebawem ogłosić.

Wicepremier podkreślił również, że tematyka poniedziałkowej konferencji wpisuje się zarówno w plany reform szkolnictwa wyższego, jak i w założenia Planu Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. Planu Morawieckiego. Wśród najważniejszych filarów tego drugiego Gowin wskazał m.in. na rozwój gospodarki innowacyjnej i rozwój przemysłu, a ze strony zapowiadanych zmian ze strony resortu nauki - budowanie współpracy między nauką a gospodarką.

W ocenie Gowina pomóc w realizacji tych założeń może m.in. propozycja resortu nauki obrania na kierunkach o profilu praktycznym dwóch ścieżek kształcenia - obowiązkowych, sześciomiesięcznych praktyk zawodowych lub kształcenia w formie studiów dualnych właśnie.

W kontekście tego typu kształcenia minister nauki nawiązał także do planów wprowadzenia doktoratu wdrożeniowego. "Program doktoratu wdrożeniowego będzie skoncentrowany na rozwiązaniu konkretnego problemu technologicznego, wskazanego przez firmę. Doktorant będzie pracował nad rozwiązaniem tego problemu właśnie w trybie dualnym, z jednej strony będzie pracownikiem przedsiębiorstwa (…), ale z drugiej strony jednocześnie będzie pełnoprawnym uczestnikiem studiów doktoranckich" – tłumaczył.

Jak wyjaśnił minister, doktorant będzie zatrudniony w danej firmie, a jednocześnie będzie otrzymywał z ministerstwa stypendia naukowe, co pozwoli mu na skoncentrowanie się w całości na pracy badawczej.

Powołując się na doświadczenia europejskich krajów w tym zakresie Gowin podał, że absolwenci tego typu studiów doktoranckich osiągają dochody wyższe o ok. 10 proc. niż pozostali, a zaangażowane w to przedsiębiorstwa osiągają wyższą aktywność patentową.

Program I Konferencji Edukacja Dualna EDUAL pod hasłem "Studia dualne odpowiedzią na potrzeby Przemysłu 4.0" skupia się na współpracy - w zakresie kształcenia - szkół wyższych z firmami. W agendzie spotkania znalazły się m.in. dyskusje ekspertów - przedstawicieli świata akademickiego i gospodarczego - na temat dotychczasowych modeli edukacji dualnej na wszystkich poziomach kształcenia akademickiego, wdrożonych dotąd na uczelniach technicznych oraz planów ich rozwoju.

PAP - Nauka w Polsce

akp/ zan/

Partnerzy

Copyright © Fundacja PAP 2017