Strona główna Aktualności
Historia i kultura

Sejm/ Kluby za uchwałą ws. uczczenia pamięci Mariana Raciborskiego

09.03.2017 Historia i kultura

Fot. Fotolia

Wszystkie kluby poselskie opowiedziały się w środę za uchwałą ws. uczczenia pamięci "ojca polskiej paleobotaniki" prof. Mariana Raciborskiego. W 100. rocznicę śmierci uczonego Sejm wyraża w niej "uznanie dla jego dorobku naukowego i patriotycznej postawy".

"Prof. Marian Raciborski był wybitnym naukowcem, botanikiem, badaczem flory, współtwórcą polskiej paleobotaniki i ruchu ochrony przyrody w Polsce. Jego dorobek naukowy stawia go w rzędzie najbardziej wszechstronnych uczonych polskich. Jego prace dotyczą m.in. systematyki glonów, grzybów, roślin naczyniowych, geografii roślin i paleobotaniki. Prof. Raciborski był jednym z pionierów ochrony przyrody w Polsce" - mówił poseł-sprawozdawca Robert Kołakowski (PiS).

Projekt poparły wszystkie kluby poselskie. Andrzej Kryj z PiS podkreślił, że prof. Raciborski jest uznawany za jednego z najwybitniejszych polskich uczonych przełomu XIX i XX w. "Przeprowadzone przez niego pionierskie prace nad florą jurajską okolic Krakowa zaowocowały odkryciem i opracowaniem 70 gatunków roślin jurajskich i przyniosły mu międzynarodowe uznanie" - powiedział zapowiadając poparcie uchwały.

Elżbieta Gapińska (PO) zaznaczyła, że prof. Raciborski to pionier ochrony przyrody w Polsce, "Polak i Europejczyk, który studiował nauki przyrodnicze i medycynę najpierw na UJ, a potem m.in. w Bonn i Monachium". "Był przede wszystkim jednym z pionierów, którym na sercu leżała ochrona przyrody w Polsce (...) Nich postać prof. Raciborskiego, który dbał o przyrodę będzie wzorem do naśladowania" - zaakcentowała.

Poparcie dla projektu w imieniu Nowoczesnej wyraził także Grzegorz Furgo, który zwrócił uwagę na fakt, że prof. Raciborski od najmłodszych lat interesował się światem przyrody. A jego praca na indonezyjskiej wyspie Jawie zaowocowała odkryciem nowych gatunków paprotników i pasożytniczych grzybów, którym nadawał polskie nazwy zaczerpnięte z utworów romantyków jak "Balladyna" czy "Kordian". "Nie tylko badał przyrodę, ale walczył o jej ochronę" - mówił dodając, że jego pasja "dziwnie dziś kontrastuje z działaniami ministra Szyszki, gdy przez Polskę przechodzi fala wycinki".

W projekcie uchwały przypomniano, że 17 marca br. przypada 100. rocznica śmierci Mariana Raciborskiego "wybitnego polskiego uczonego, ojca polskiej paleobotaniki, pioniera ruchu ochrony przyrody w Polsce".

Marian Raciborski urodził się w 1863 r. w Brzóstowej niedaleko Ostrowca Świętokrzyskiego. Od najmłodszych lat interesował się tematyką przyrodniczą. To sprawiło, że podjął studia przyrodnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim, które następnie kontynuował m.in. w Bonn, Monachium i Tybindze. Po ich zakończeniu został adiunktem w Ogrodzie Botanicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

"W latach 1896-1900 Marian Raciborski przeprowadził pionierskie badania wyspy Jawy. Badania te przyniosły mu międzynarodowe uznanie i rozgłos. Dzięki swoim wybitnym osiągnięciom został najpierw kierownikiem katedry Akademii Rolniczej w Dublanach, a później kolejno profesorem botaniki Uniwersytetu Lwowskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz dyrektorem Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Mocno zaangażował się wówczas w działalność na rzecz ochrony przyrody w Polsce, w tym w ochronę wyodrębnionego przez siebie jako samodzielny gatunek modrzewia polskiego. Jego naukowy dorobek obejmuje około 300 publikacji" - głosi projekt.

Podkreślono w nim, że prof. Raciborski był nie tylko wybitnym uczonym, ale i wielkim patriotą. "Wychowany w rodzinie powstańca styczniowego, w roku 1914 poparł całym sercem działalność Józefa Piłsudskiego i czyn legionowy. Wolnej Ojczyzny nie doczekał. Zmarł 17 marca 1917 roku w Zakopanem. W l00. rocznicę śmierci profesora Mariana Raciborskiego Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wspomina jego postać i czci pamięć o nim oraz wyraża uznanie dla jego dorobku naukowego i patriotycznej postawy" - zaznaczono w projektowanej uchwale. (PAP)