Strona główna Aktualności

Jak promować naukę? Jest nowy, bezpłatny poradnik

15.03.2017 Popularyzacja nauki, Książka

Jak opowiadać o nauce Kowalskiemu? Gdzie i kiedy promować wyniki badań naukowych? Jak się przygotować do wykładów popularnonaukowych czy wywiadów telewizyjnych? - odpowiedzi na te pytania naukowcy znajdą w bezpłatnym poradniku pt. "Sztuka promocji nauki" wydanym przez OPI.

Autorami książki "Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców" są ekspertka od PR Natalia Osica, założycielka firmy Science PR - pierwszej w Polsce agencji wspierającej naukowców, instytuty naukowe i uczelnie w budowaniu relacji z otoczeniem oraz dziennikarz naukowy - Wiktor Niedzicki, który od ponad 40 lat zajmuje się popularyzacją nauki, w radiu, telewizji, podczas wykładów czy imprez popularnonaukowych.

 

Publikacja zawiera praktyczne instrukcje dla badaczy, dotyczące np. popularyzacji wyników badań czy wystąpień publicznych. "Pisząc teksty do poradnika myślałam przede wszystkim o tych naukowcach, którzy chcieliby rozpocząć przygodę z mediami, ale jeszcze nie wiedzą jak, lub o tych, którzy już rozpoczęli, ale mają poczucie, że mogliby to robić bardziej świadomie, w bardziej zaplanowany sposób" - mówiła Natalia Osica.

 

Według niej naukowców należy nie tyle zachęcać do kontaktu z dziennikarzami i popularyzacji nauki, ale również w tym wspierać. "Jak mają to robić, jeśli nie mają dostępnych porad w formie szkoleń czy książek, które mogłyby ich tego nauczyć?" - pytała Osica. Zwróciła też uwagę, że w programie edukacji formalnej, która kończy się doktoratem, nie ma obowiązkowych zajęć dotyczących promocji nauki, a zajęcia fakultatywne zdarzają się sporadycznie.

 

Naukowcy są bardzo racjonalni. Lubią realizować określony cel, mają konkretny plan i szanują swój czas. Ewentualna współpraca z dziennikarzami często kłoci się z tą koncepcją. Kontakt z mediami, w ich ocenie, to wdzieranie się i zakłócanie procesu nauki - takie spostrzeżenia wynikają z rozmów Natalii Osicy z naukowcami.

 

Książkę przedstawiono w środę w Warszawie. W liście do uczestników spotkania promocyjnego minister nauki Jarosław Gowin podkreślił, że "w dzisiejszych czasach żadna dziedzina ludzkiej aktywności nie ma szans na szeroki odbiór społeczny, jeśli nie zostanie odpowiednio wypromowana. Promocja nauki to jednak szczególnie trudne zadanie. Nie chodzi przecież o chwyty reklamowe, lecz o odpowiedzialny i rzetelny przekaz informacji, który jednocześnie będzie atrakcyjny dla odbiorcy".

 

"Obecnie z satysfakcją obserwuję, że coraz częściej polscy naukowcy potrafią tak przekazywać wiedzę – zarówno głosząc wykłady, jak i pisząc swe publikacje – że staje się ona przystępna i fascynująca" - zauważył Jarosław Gowin. Podkreślił też, że naukowcom nieobce są najnowsze techniki marketingowe czy psychologiczne, które wspomagają proces przekazywania wiedzy oraz pomagają w pozyskiwaniu partnerów biznesowych.

 

Pomysł stworzenia książki powstał w Ośrodku Przetwarzania Informacji - Państwowym Instytucie Badawczym (OPI-PIB), który jest też jej wydawcą. Instytucja przez kilka lat odpowiadała za wdrożenie Polsko-Szwajcarskiego Programu Badawczego, w ramach którego dofinansowano projekty realizowane przez zespoły polskich i szwajcarskich naukowców. Udało się zrealizować 31 przedsięwzięć, dzięki którym doszło do wdrożenia 10 patentów, wydano też prawie 150 publikacji.

 

W czasie promocji książki mówi zastępca dyrektora OPI-PIB, dr Agnieszka Gryzik podkreślała, że publikacja jest bardzo praktyczna, i zawiera gotowe recepty, jak promować naukę. Drugą zaletą książki jest jej dostępność - dzięki Polsko-Szwajcarskiemu Programowi Badawczemu publikacja jest bezpłatna.

 

Gryzik zapowiedziała, że egzemplarze publikacji będą przekazywać zainteresowanym naukowcom, uczelniom i instytutom badawczym. Jednocześnie książka dostępne jest również w formatach cyfrowych - mobi i epub.

 

Można ją pobrać ze strony: http://www.opi.org.pl/Sztuka-promocji-nauki.html

 

Na polskim rynku wydawniczym ukazywały się dotąd pojedyncze publikacje dotyczące popularyzacji nauki: "Promocja nauki. Poradnik dobrych praktyk" (2007 r.) oraz "Promosaurus. Poradnik promocji nauki" (2013 r.). Z kolei w 2014 r. ukazała się publikacja na temat promocji archeologii w nowych mediach pt. "Cyfrowy archeolog. Podręcznik promocji archeologii w nowych mediach".

 

PAP - Nauka w Polsce

 

szz/ zan/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Dunbar, plotki i ewolucja języka Dunbar, plotki i ewolucja języka

Ludzka kultura jest przesycona językiem. Dzięki niemu jesteśmy zdolni do osiągania najniezwyklejszych rzeczy - podkreśla brytyjski antropolog Robin Dunbar. I krok po kroku tłumaczy, kiedy, jak i dlaczego ludzie zaczęli ze sobą rozmawiać, podczas gdy małpom wciąż wystarcza iskanie.

Więcej

Myśl na dziś

Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek
Albert Einstein

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi

-->