Strona główna Aktualności

Krakowscy archeolodzy w Polsce i za granicą

16.03.2017 Popularyzacja nauki

Fot. mat. prasowe MAK

Bogato zdobione naczynia ceramiczne sprzed 5 tys. lat, zbiór XVII-wiecznych monet, a nawet pieczęć z głową sfinksa można obejrzeć do końca marca na nowej wystawie czasowej „Badania i odkrycia Muzeum Archeologicznego w Krakowie 2016” w krakowskim Muzeum Archeologicznym.

Ozdoby i części strojów zmarłych (I-III w.) z cmentarzyska w Morawiankach w woj. świętokrzyskim czy zbiór XVII-wiecznych monet i ich fałszerstw z Jaskini Ciemnej w Ojcowie to niektóre ze znalezisk prezentowanych na wystawie. Można tam tez zobaczyć bogato zdobione naczynia kultury badeńskiej (3100-2900 lat p.n.e.) ze Smardzowic i w Krakowie Mogile (woj. małopolskie).

"Ideą wystawy było pokazanie innych niż zazwyczaj aktywności muzeum. Muzealnicy-archeologowie stereotypowo widziani są wśród sterty starych, zakurzonych pudeł z zabytkami, ale to niejedyna praca. Zza biurka często wyruszamy w teren, gdzie uczestniczymy w badaniach wykopaliskowych, podczas których oprócz nowych informacji o przeszłości pozyskujemy w mniejszej lub większej ilości zabytki lub eksponaty" - poinformowała PAP kuratorka wystawy Małgorzata Wawer z Muzeum Archeologicznego w Krakowie.

Naukowcy z krakowskiego Muzeum Archeologicznego wybrali najciekawsze zabytki, które pozyskali głównie w trakcie najnowszych prac wykopaliskowych. Na wystawie znajduje się również gliniana pieczęć w kształcie skarabeusza z głową sfinksa (XVI-XI w. p.n.e.), wchodząca w skład zbioru ofiarowanych zabytków z terenu Egiptu i Libanu.

Tylko w 2016 r. krakowscy muzealnicy uczestniczyli w wykopaliskach we Francji, Egipcie i Polsce. Jak podkreślają organizatorzy ekspozycji, były to prace zarówno w dawnych wsiach, na cmentarzyskach, czy w miejscach. gdzie dawniej prowadzono działalność wytwórczą.

"Badania oraz pozyskane materiały zabytkowe, dzięki skrupulatnym analizom, dostarczyły nowych informacji na temat życia, zwyczajów, wytwórczości oraz sfery duchowej ludzi z poszczególnych miejsc w rejonie Małopolski, Świętokrzyskiego, Burgundii-Franche-Comté, rejonu egipskiej Aleksandrii z okresu od 180 tys lat przed Chr. po czasy nowożytne" - czytamy w komunikacie przesłanym PAP przez muzealników.

Oprócz zabytków na wystawę składają się postery i ramki cyfrowe ilustrujące aktywność krakowskich badaczy przeszłości na terenie Polski, Francji czy Egiptu.

Pracownicy krakowskiego muzeum co roku uczestniczą w przedsięwzięciach archeologicznych we współpracy z różnymi instytucjami: Uniwersytetem Jagiellońskim, Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego im. Kazimierza Michałowskiego, Europejskim Centrum Archeologicznym – Bibracte czy wojewódzkimi konserwatorami zabytków w Krakowie i w Kielcach.

Ekspozycję można obejrzeć w krakowskim Muzeum Archeologicznym do końca marca br.

Tagi: wystawa