Strona główna Aktualności
Kosmos

Wydział Geologii UW wykona pomiary pod teleskopy w Chile

25.03.2017 Kosmos

Fot. Fotolia

Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego wygrał przetarg o wartości ok. 500 tys. euro na badania geologiczno-inżynierskie i geotechniczne pod projektowane teleskopy Czerenkowa w północnym Chile.

O sukcesie wydziału poinformował UW w przesłanym PAP komunikacie. Prace terenowe rozpoczynają się 22 marca br. i potrwają pięć tygodni. Po zakończeniu badań terenowych, następnym etapem będą badania laboratoryjne przeprowadzone w laboratoriach Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego, które potrwają kolejnych kilka tygodni.

Obserwatorium Paranal - gdzie mają być wykonywane badania - jest położone w rejonie Antofagasty, na wysokości ponad 2600 m n.p.m. Jest jednym z trzech obserwatoriów należących do ESO, a w jego skład wchodzi kilka teleskopów, m.in. Very Large Telescope oraz budowany właśnie ETL - Ekstremalnie Wielki Teleskop.

Celem badań jest określenie warunków umiejscowienia sieci teleskopów Czerenkowa stanowiących największą sieci teleskopów gamma na świecie (Cherenkov Telescope Array – CTA).

„Projektowany system teleskopów Czerenkowa ma być największym i najbardziej czułym obserwatorium w zakresie rejestrowania promieni gamma wysokich energii. W połączeniu z 20 takimi teleskopami na półkuli północnej system pozwoli na pokrycie i analizę całego nieba. W przedsięwzięciu uczestniczy ponad tysiąc naukowców i inżynierów ze 170 instytucji w 31 krajach” – mówi dziekan Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego dr hab. Ewa Krogulec.

Budowa sieci teleskopów Czerenkowa to projekt Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO). Z systemu będą korzystać m.in. naukowcy z państw należących do ESO, w tym badacze z Polski.

„Po przeanalizowaniu zakresu prac i badań geologiczno-inżynierskich i geotechnicznych opisanych w specyfikacji, które przewidziane były do wykonania w przypadku realizacji tej inwestycji, stwierdziliśmy, że jesteśmy w stanie przeprowadzić takie badania. Jesteśmy dumni, iż poziom zaawansowania technologicznego wydziału wraz z wiedzą uniwersyteckich naukowców pozwolił nam zdystansować konkurencję na rynku globalnym” – mówi Ewa Krogulec.

Geolodzy z UW będą musieli określić warunki posadowienia sieci teleskopów Czerenkowa. Mają wykonać kartowanie geologiczne, wiercenia rdzeniowane pod obiektami, prace geofizyczne (sejsmiczne, elektrooporowe, georadarowe), sondowania SPT/DPH, próbne obciążenia płytą PLT (określenie parametrów geologiczno-inżynierskich). Pobrane w trakcie wierceń próbki zostaną przesłane do Polski i przebadane w laboratoriach Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Realizacja projektu potrwa do 17 sierpnia br. Informacje o projektach realizowanych w ramach procedury przetargu są także dostępne na stronie wydziału: www.geo.uw.edu.pl.

Tagi: cta , chile , eso , uw , teleskopy