Strona główna Aktualności
Świat

Późniejszy początek lekcji nie pomoże zmęczonym nastolatkom

31.03.2017 Świat

Fot. Fotolia

Późniejsze rozpoczynanie lekcji szkolnych nie pomoże w walce z chronicznym zmęczeniem nastolatków; lepsze skutki może przynieść wygaszanie świateł wieczorami – czytamy w piśmie „Scientific Reports”.

Doświadczanych przez nastolatków problemów z budzeniem się do szkoły nie da się naprawić poprzez przesunięcie godziny rozpoczęcia zajęć szkolnych – wynika z analizy przeprowadzonej przez brytyjskich i amerykańskich naukowców z University of Surrey i Harvard Medical School.

 

Jakiekolwiek zyski płynące z możliwości późniejszego wstawania zniknęłyby po kilku tygodniach, w ciągu których zegar biologiczny uczniów przestawiłby się na nowy tryb – i znów był "opóźniony" względem godziny pobudki.

 

Źródłem problemów z chronicznym zmęczeniem nie jest bowiem zbyt wczesne wstawanie, a spędzanie długiego czasu wieczorami przy sztucznym oświetleniu – twierdzą badacze. Zaburza ono naturalny zegar biologiczny, nie pozwalając mu zsynchronizować się z rytmem dnia i nocy.

 

W pewnym stopniu problem ten dotyczy większości ludzi żyjących w krajach rozwiniętych, jednak wyniki analizy sugerują, że zegary biologiczne nastolatków są szczególnie wrażliwe na efekty konsumpcji sztucznego światła.

 

Badacze sugerują, że efekty lepsze (niż opóźnianie godziny rozpoczęcia zajęć szkolnych) może przynieść przygaszanie światła wieczorami i kompletne wyłączanie go w nocy.

 

Wyniki te są efektem współpracy pomiędzy naukowcami zajmującymi się problematyką snu i matematykami. Badacze stworzyli wspólnie matematyczny model, biorący pod uwagę takie czynniki jak: naturalna skłonność do większej aktywności rano lub wieczorem, wpływ zarówno naturalnego, jak i sztucznego światła na zegar biologiczny oraz najczęstsze godziny, na które nastawiane są budziki. Model ten został następnie zastosowany, aby przewidzieć efekty potencjalnego opóźniania lekcji.

 

"Używamy modeli matematycznych do przewidywania zmian klimatycznych – tak samo możemy je zastosować do przewidywania, jak zmienianie światła w otoczeniu wpłynie na nasz rytm biologiczny" – stwierdza jeden z autorów badania prof. Derk-Jan Dijk. (PAP)

 

kflo/ zan/

Tagi: nastolatki , sen
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Jazzmen w świecie fizyki; fizyk w świecie jazzu Jazzmen w świecie fizyki; fizyk w świecie jazzu

Książka "Jazz i fizyka” wymaga skupienia, ale jej unikalny temat sprawia, że ulegamy narracji fizyka i saksofonisty jazzowego Stephona Alexandra. Przekonuje on, że Wszechświat ma ukrytą muzyczną naturę, odwołując się przy tym do teorii naukowych, jazzowych improwizacji, spotkań z inspirującymi go fizykami i muzykami.

Więcej

Myśl na dziś

Odrobina filozofii skłania umysł człowieka ku ateizmowi. Ale prawdziwa głębia filozofii zwraca umysł ku religii.
Francis Bacon

Nasz blog

Przełamując efekt Matyldy Przełamując efekt Matyldy

Maria Skłodowska-Curie czy Katherine G. Johnson to kobiety nauki, które odniosły sukces, przełamały społeczną nieufność, zdobyły zasłużone laury, a ostatnio "upomniało się" o nie kino. Jednak tych, których wybitne dokonania naukowe długo pozostawały w cieniu i wciąż są mało znane jest wiele. Cecilia Payne-Gaposchkin, Jocelyn Bell Burnell czy Trottula, to tylko niektóre z nich.

Więcej

Tagi

-->