Strona główna Aktualności

Poza Ziemię... z Krzysztofem Ziołkowskim

08.05.2017 Książka

Jak sondę Curiosity osadzono na powierzchni Marsa, jak planowano pierwszy przelot załogowego statku kosmicznego koło Wenus? Te i wiele innych informacji na temat dotychczasowych misji badających planety, komety i planetoidy znajdą czytelnicy książki "Poza Ziemię... Historia lotów międzyplanetarnych" dr Krzysztofa Ziołkowskiego.

Książka będzie dostępna na rynku od 15 maja.

"To pierwsze na polskim rynku wydawniczym tak kompleksowe ujęcie problematyki badań Układu Słonecznego metodami technik kosmicznych. Autor prezentuje wszystkie dotychczasowe misje służące badaniu planet, komet oraz planetoid. Dużą zaletą książki jest wskazanie roli polskich naukowców w dotychczasowych badaniach" - informuje Wydawnictwo PWN.

Książka "Poza Ziemię…" jest przeznaczona dla każdego, kto interesuje się nie tylko astronomią i astronautyką, ale także pokrewnymi im naukami przyrodniczymi. Każdego, kto chce się dowiedzieć czegoś więcej o otaczającym nas świecie, kto lubi patrzeć w niebo i stara się zrozumieć to, co na nim widzi. I dla tych, którym nie są obojętne zjawiska i wydarzenia zachodzące w przestrzeni kosmicznej i otaczającej nas rzeczywistości.

Autorem książki jest polski astronom, autor publikacji naukowych i niestrudzony popularyzator astronomii - dr Krzysztof Ziołkowski. „Pamiętam swoją radość oraz powszechną euforię, z jaką odbierano okołoziemski lot pierwszego sputnika, jak się wtedy o tym mówiło. Wydawało mi się, że rozumiem znaczenie tego wydarzenia i potrafię docenić jego dalekosiężne konsekwencje dla rozwoju nauki, a w szczególności astronomii. Ale nawet w najśmielszych marzeniach nie zdołałem wtedy przewidzieć tak wielkiego i szybkiego rozwoju technologii i technik kosmicznych, jaki dziś obserwujemy (...)” – wspomina Krzysztof Ziołkowski.

Krzysztof Ziołkowski ukończył studia na Uniwersytecie Warszawskim, a doktoryzował się na Uniwersytecie Wrocławskim. Zatrudniony w Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk, był sekretarzem naukowym tej instytucji, a po przejściu na emeryturę - jest jej współpracownikiem. W pracy naukowej zajmuje się przede wszystkim ruchem komet i planetoid oraz dynamiką Układu Słonecznego.

Był wieloletnim redaktorem naczelnym miesięcznika poświęconego tematyce astronomicznej „Urania”. Jest autorem m.in. książek: Bliżej komety Halleya (1985), Zderzenie komety z Jowiszem (1994), Zdziwienia. Wszechświat ludzi o długich oczach (2006). Za osiągnięcia w popularyzacji astronomii w 1989 roku został uhonorowany medalem im. Włodzimierza Zonna.

Książkę "Poza Ziemię... Historia lotów międzyplanetarnych" opublikowało Wydawnictwo Naukowe PWN. Serwis Nauka w Polsce - Polskiej Agencji Prasowej jest jej patronem medialnym.

ekr/ zan/