Strona główna Aktualności

W stronę nieba zabiera czytelników Andrzej Branicki

08.06.2017 Książka

Jak odnaleźć na niebie planety i inne znane obiekty; samodzielnie wyznaczyć grubość ziemskiej atmosfery czy kształt naszej galaktyki? Tego dowiedzą się miłośnicy astronomii dzięki książce "W stronę nieba. Interaktywna szkoła astronomii" autorstwa Andrzeja Branickiego.

Książka ukaże się na rynku 12 czerwca.

Kolejna publikacja Andrzeja Branickiego – nauczyciela, publicysty, popularyzatora i wielkiego miłośnika astronomii - nie jest tradycyjnym podręcznikiem utrwalającym wiedzę astronomiczną. To podróż skłaniająca do przemyślanej obserwacji otaczającej rzeczywistości, starań o zrozumienie tego, co widzimy, a przede wszystkim do samodzielnego myślenia. Pozbawiona jest przy tym zbędnych opisów nudnych hipotez i encyklopedycznych informacji.

"Gdybyśmy pomniejszyli Ziemię do wielkości jabłka, to nasza cywilizacyjna aktywność, poza sporadycznymi wypadami w kosmos, zawierałaby się w pokrywającej je skórce. My, przeciętni mieszkańcy Ziemi, wybiegamy poza tę granicę tylko wzrokiem, myślą i wyobraźnią…" - pisze autor.

Dzięki lekturze książki można będzie poznać przyczyny barwności ziemskiej atmosfery i odległych mgławic, a także konstrukcje teleskopów i ich podstawowe cechy. Czytelnicy nauczą się, jak określać orientację płaszczyzny orbity Ziemi, odnajdywać na niebie planety i inne znane obiekty. Dowiedzą się także, jak samodzielnie wyznaczyć grubość ziemskiej atmosfery, kształt orbity Księżyca, promień orbity Wenus oraz kształt naszej Galaktyki. Poznają też historię powstawania Ziemi, ziemskiego życia oraz metody odkrywania planet poza słonecznych.

"Poprzez niepowtarzalną formę prezentowania wiedzy autor nie uczy wprost. Prowokuje czytelnika do poszerzenia wiadomości, dzięki samodzielnym obserwacjom, refleksjom i przemyśleniom. Poszukiwanie formy, to cecha charakterystyczna dla sztuki, dlatego też autora z czystym sumieniem można określić mianem artysty, a jego najnowszą książkę prawdziwym arcydziełem w dziedzinie popularyzacji astronomii" - ocenia dr hab. Maciej Mikołajewski - redaktor naczelny dwumiesięcznika Urania i wiceprezes Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.

Andrzej Branicki to nauczyciel akademicki, inicjator i organizator Wydziałowego Obserwatorium Astronomicznego. Autor książek: "Obserwacje i pomiary astronomiczne dla studentów, uczniów i miłośników astronomii" oraz "Na własne oczy". Uhonorowany medalem im. prof. Włodzimierza Zonna za wkład w popularyzację astronomii.

Książkę opublikowało Wydawnictwo PWN. Serwis Nauka w Polsce - Polskiej Agencji Prasowej jest jej patronem medialnym.

ekr/ zan/