29.03.2024
10.04.2017 aktualizacja 10.04.2017

Starsi ludzie tracą zdolność zaspokajania potrzeby snu

Starsi ludzie potrzebują snu tak samo jak młodsi, jednak z wiekiem tracą zdolność do satysfakcjonującego wypoczynku – informują naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. Braki snu mogą leżeć u podłoża wielu chorób wieku dojrzałego – przestrzegają.

Zmiany w rytmie snu starszych osób mogą do pewnego stopnia wyjaśniać sam proces starzenia się – stwierdza Matthew Walker, jeden z autorów artykułu opublikowanego w piśmie „Neuron”.

Jak tłumaczy badacz, krótszy odpoczynek u starszych ludzi nie wynika z mniejszej potrzeby snu, lecz spowodowany jest czynnikami biologicznymi. W miarę starzenia się mózgu, neurony i obwody w rejonach odpowiedzialnych za sen ulegają degradacji. Zmniejsza się przez to długość snu wolnofalowego – czyli fazy, w której następuje głęboki wypoczynek. W normalnej sytuacji faza ta odgrywa kluczową rolę w utrzymywaniu w dobrym stanie pamięci oraz percepcji.

Przywoływane przez Walkera wyniki badań sugerują, że „starsi dorośli nie mają zmniejszonej potrzeby snu, lecz raczej upośledzoną zdolność jego generowania. Przez to starsze osoby cierpią z powodu niezaspokojonej potrzeby snu”.

Wraz ze starzeniem się organizmu pogarsza się zresztą większość aspektów związanych z nocnym wypoczynkiem, takich jak np. długość całego snu, jak i jego poszczególnych faz – zwracają uwagę autorzy artykułu.

Problemy te nie pojawiają się często w badaniach dotyczących snu; starsi ludzie częstokroć nie przyznają się do niewyspania, gdyż są do niego przyzwyczajeni. Występują jednak u nich chemiczne wyznaczniki niedoboru snu, jak również zaburzenia czynności śpiącego mózgu.

Co więcej, dostępne już badania sugerują, że problemy ze snem wynikające ze starzenia się mózgu możemy mieć przez większość życia: sen wolnofalowy zaczyna skracać się już u trzydziestokilkulatków, zaś najbardziej dramatyczne pogorszenie tego stanu zachodzi w wieku średnim.

Długotrwałe niedobory snu przyczyniają się do pogorszenia stanu fizycznego i psychicznego w miarę starzenia się, jak również do chorób wieku dojrzałego, takich jak demencja czy choroba Alzheimera. W związku z tym, jak podkreśla Matthew Walker, naukowcy powinni dokładniej zbadać problem pogarszania jakości snu u starszych osób.

„Musimy poświęcić więcej uwagi diagnozie i leczeniu problemów ze snem, jeśli chcemy przedłużyć zdrowie, a nie tylko życie” – podsumowuje. (PAP)