Strona główna Aktualności
Świat

Sukces życiowy zależy od kilku cech osobowości

18.04.2017 Świat

Fot. Fotolia

Osoby, które posiadają więcej określonych cech osobowości, mają większą szansę na zachowanie dobrego zdrowia psychicznego i fizycznego w późniejszym wieku – czytamy na łamach „PNAS”.

U 8 tys. ochotników w wieku co najmniej 52 lat, naukowcy z University College London (W. Brytania) zmierzyli natężenie cech osobowości takich, jak poczucie kontroli, optymizm, stabilność emocjonalna, sumienność i samozaparcie, a uzyskane rezultaty odnieśli do sytuacji życiowej badanych – ich stanu zdrowia, wskaźników dobrobytu, relacji społecznych, itp.

Ustalili, że im więcej powyższych cech posiadali uczestnicy, tym lepiej radzili sobie w życiu.

"Żaden atrybut nie był ważniejszy niż inne. Efekt zależał raczej od kumulacji tych cech" – zaznacza jeden z badaczy, prof. Andrew Steptoe.

Badanie (http://www.pnas.org/content/early/2017/04/07/1616011114) pokazało, że osoby dysponujące wyróżnionymi cechami posiadały bardziej stabilną sytuację finansową, były bardziej zaangażowane w życie społeczne i lepiej oceniały swoją kondycję fizyczną i psychiczną.

Dzięki obiektywnym pomiarom stwierdzono, że posiadały one niższe stężenie cholesterolu i białka C-reaktywnego (wskaźnika stanu zapalnego) w organizmie oraz mniej tłuszczu nagromadzonego w okolicy brzucha - co oznacza, że były mniej narażone na występowanie różnych chorób, w tym chorób metabolicznych i układu krążenia. W dodatku uzyskiwały lepsze wyniki w teście szybkości chodzenia.

Ta grupa badanych miała też mniej objawów depresyjnych, czuła się mniej osamotniona i częściej angażowała się w wolontariat.

"Byliśmy zaskoczeni ilością procesów – ekonomicznych, społecznych, psychologicznych, biologicznych i zdrowotnych – które były powiązane z tymi cechami osobowości. Nasze badanie sugeruje, że wzmacnianie i podtrzymywanie tych cech w dorosłym życiu może sprzyjać zachowaniu dobrego zdrowia i samopoczucia w późniejszym wieku" – podsumowuje prof. Steptoe. (PAP)

Polacy badają cywilizację egipską już od wieków Polacy badają cywilizację egipską już od wieków

Za pierwsze polskie wykopaliska w Egipcie nie odpowiada wcale uznawany za nestora polskiej archeologii śródziemnomorskiej prof. Kazimierz Michałowski, ale żyjący trzy i pół wieku wcześniej Mikołaj Krzysztof Radziwiłł "Sierotka".