Strona główna Aktualności

Strona przedstawiająca polskie badania przy najstarszej piramidzie Egiptu

18.04.2017 Archeologia, Popularyzacja nauki

Ogólny widok terenu wykopalisk po wschodniej stronie Suchej Fosy. Fot. Jarosław Dąbrowski/PCMA

Pięknie zdobione grobowce wielmożów sprzed ponad 4 tys. lat, setki mumii i sarkofagów odkrył m.in. do tej pory zespół archeologów pracujących w sąsiedztwie najstarszej egipskiej piramidy na nekropolii w Sakkarze w północnym Egipcie. W internecie ruszyła strona internetowa Polsko-Egipskiej Misji Archeologicznej Sakkara.

"Strona jest adresowana do wszystkich zainteresowanych pracami misji - zarówno profesjonalistów, jak i pasjonatów; ma informować o naszej działalności, ale nie zastępować naukowych publikacji" - poinformował PAP dr hab. Kamil O. Kuraszkiewicz z Zakładu Egiptologii Wydziału Orientalistycznego UW, kierownik ekspedycji Sakkara, która działa pod auspicjami Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW.

Kuraszkiewicz zastrzega, że witryna jest ciągle rozbudowywana, ale już teraz można poznać dotychczasowe wyniki wykopalisk i odkrycia. Naukowiec zapowiada, że planowane jest również umieszczanie na stronie filmów obrazujących prace wykopaliskowe. Już teraz wszyscy zainteresowania mogą zapoznać się z wszechstronnym spisem publikacji - artykułów i książek - na temat prac misji. Niektóre z nich można pobrać bezpłatnie w formie elektronicznej.

Wykopaliska na zachód od piramidy w Sakkarze zapoczątkował prof. Karol Myśliwiec ponad 20 lat temu. Do tej pory archeologom udało się ustalić, że na zachód od kompleksu grobowego piramidy schodkowej Dżesera znajdowały się dwie nekropole - pierwsza należy do wielmożów z VI dynastii (2345-2118 lat p.n.e.) i składa się przede wszystkim z mastab, czyli konstrukcji grobowych wykonanych z cegieł mułowych w kształcie ściętego ostrosłupa na prostokątnym planie oraz grobowców wykutych w skale. Jeden z grobowców został wykonany dla Merefnebefa, wysokiego dostojnika królewskiego. Szczególną uwagę zwracają malowidła i reliefy z kaplicy grobowej, które konserwują polscy naukowcy.

Powyżej starszej nekropolii archeolodzy natknęli się na obszerny cmentarz z czasów ptolemejskich (332-30 lat p.n.e.). Złożono tam kilkaset mumii należących do zwykłych ludzi. Dzięki analizie kości możliwe stało ustalenie m.in. stanu zdrowia ówcześnie żyjących dzieci.

Archeolodzy właśnie szykują się do kolejnego sezonu badawczego, który ma rozpocząć się 20 kwietnia. Kampania potrwa do 19 maja. Kierownik misji zapowiada, że na stronie internetowej zamieszczane będą również aktualności z życia ekspedycji badawczej.

Tagi: sakkara

Prace przy zachodnim brzegu Suchej Fosy w kampanii w 2015. Ten teren będzie przedmiotem działań Polaków w 2017 roku. Fot. Jarosław Dąbrowski/PCMA

Prace przy zachodnim brzegu Suchej Fosy w kampanii w 2015. Ten teren będzie przedmiotem działań Polaków w 2017 roku. Fot. K. Kuraszkiewicz/PCMA

Polacy badają cywilizację egipską już od wieków Polacy badają cywilizację egipską już od wieków

Za pierwsze polskie wykopaliska w Egipcie nie odpowiada wcale uznawany za nestora polskiej archeologii śródziemnomorskiej prof. Kazimierz Michałowski, ale żyjący trzy i pół wieku wcześniej Mikołaj Krzysztof Radziwiłł "Sierotka".