Strona główna Aktualności
Świat

Sól stymuluje głód, a nie pragnienie

21.04.2017 Świat

Fot. Fotolia

Słone jedzenie nie zwiększa pragnienia, jak sądzono dotychczas, lecz za to potęguje uczucie głodu – twierdzą niemieccy naukowcy.

Badania nad rolą soli w diecie zostały przeprowadzone przy okazji dwóch symulacji podróży na Marsa. Jak się okazało "astronauci", którzy jedli więcej soli, zachowywali w organizmie więcej wody i byli mniej spragnieni – ale za to potrzebowali więcej energii.

W badaniu koordynowanym przez dr Natalię Rakovą z Max Delbrück Center for Molecular Medicine w Berlinie wzięły udział dwie 10-osobowe grupy ochotników. Zostali oni zamknięci w środowisku symulującym warunki panujące na statku kosmicznym. Jedna grupa spędziła w tych warunkach 105 dni, druga z kolei 205 dni. Obydwie grupy miały identyczne diety - z wyjątkiem kilku tygodni, podczas których modyfikowano zawartość soli w ich jedzeniu.

Osoby jedzące więcej soli miały wyższą jej zawartość w moczu, dało się również u nich zauważyć zwiększenie ilości moczu. Naukowcy zwracają jednak uwagę, że nie wynikało to z picia większej ilości płynów. Dieta ze zwiększoną zawartością soli hamowała wręcz pragnienie, uruchamiając mechanizm zatrzymywania wody w nerkach.

Wytłumaczenie tego procesu może leżeć w moczniku. Wcześniejsze hipotezy na temat wpływu soli na organizm sugerowały, że jony sodu i chlorkowe znajdujące się w soli "chwytały" cząsteczki wody i wciągały je do moczu. Jednak eksperymenty przeprowadzone na myszach ujawniły, że gromadzący się w nerkach mocznik przeciwdziałał przyciąganiu wody przez sód i chlorki.

Ponieważ jednak syntezowanie mocznika wymaga dużo energii, myszy znajdujące się na diecie bogatej w sól jadły znacznie więcej. Podobnie uczestnicy eksperymentu jedzący więcej soli często narzekali na głód.

Jak podkreśla prof. Friedrich C. Luft z Max Delbrück Center, rezultaty te będą miały wpływ na postrzeganie roli odgrywanej w organizmie przez mocznik.

"Okazuje się on ważnym osmolitem - substancją pomagającą w transporcie wody. Jego funkcją jest utrzymywanie w organizmie wody kiedy nasze ciała pozbywają się soli. Wygląda na to, że natura znalazła sposób na oszczędzanie wody, która w innym wypadku byłaby przeniesiona do moczu przez sól" – dodaje.(PAP)

kflo/ zan/

Tagi: sól

Europejczycy i Afrykanie, czyli o pierwszych kontaktach Europejczycy i Afrykanie, czyli o pierwszych kontaktach

Ludożercy - takim mianem określali... Afrykanie przybyszów z Europy! Tak - bo Portugalczycy przypływali i porywali ludzi. Ci przepadali na zawsze bez wieści. O pierwszych spotkaniach portugalsko-afrykańskich na wybrzeżu Afryki Zachodniej pisze w książce "Europejczycy i Afrykanie-wzajemne odkrycia i pierwsze kontakty" prof. Michał Tymowski.