Nauka dla Społeczeństwa

19.03.2024
PL EN
24.04.2017 aktualizacja 24.04.2017

Studenci najlepiej uczą się popołudniami

Studenci najlepiej przyswajają wiedzę między godziną 11 a 21.30 – wykazało badanie przeprowadzone przez amerykańskich i brytyjskich naukowców.

"Oznacza to, że najlepsza pora na naukę dla studentów jest późniejsza niż standardowa godzina rozpoczęcia zajęć" – zauważa współautorka badania Mariah Evans z University of Nevada w Reno (USA).

W ramach badania przeprowadzonego przez naukowców z University of Nevada oraz Open University (Wielka Brytania) dokonano oceny preferowanych godzin snu uczestniczących w nim studentów oraz poproszono ich o ocenę swojej zdolności do wykonywania zadań kognitywnych w konkretnych godzinach dnia.

Evans podkreśla, że wyniki badań neurobiologicznych wskazują na to, że pora rozpoczęcia dnia dla zegara biologicznego nastolatków jest ok. dwie godziny późniejsza niż dla dorosłych ludzi.

„Prezentowana przez nas ankieta potwierdza, że tak samo jest w przypadku studentów uniwersytetu, lecz pokazuje również, że w przypadku optymalnej wydajności intelektualnej nie istnieje jedna opcja, która zadowoli wszystkich” – stwierdza badaczka.

Wyniki ankiety pokazały, że najlepiej uczą się studenci rozpoczynający zajęcia po godzinie 11. Co ciekawe, dwa razy więcej studentów zidentyfikowało się jako aktywne wieczorami „sowy” niż jako aktywne rano „skowronki”.

Jak stwierdza Evans, pokazuje to nie tylko, że zajęcia uniwersyteckie przynosiłyby więcej korzyści studentom, gdyby zaczynały się później – lecz również, że uczelnie nie powinny obawiać się nauczania przez internet, gdyż pozwala ono studentom dostosować naukę do swojego osobistego rytmu dnia.

Wyniki badań zostały opublikowane w piśmie „Frontiers in Human Neuroscience”. (PAP)

kflo/ agt/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024