Strona główna Aktualności

Tajemnice starożytnego Egiptu na wystawie w muzeum w Stalowej Woli

24.04.2017 Archeologia

Fot. Fotolia

Figurki zwierząt jako uosobienie bóstw, wota, amulety, a także mumie zwierzęce, figurki egipskich bogów oraz sarkofag, urny kanopskie można od niedzieli oglądać w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli na wystawie „Bóstwa i ofiary. Zwierzęta starożytnego Egiptu”.

Wystawa przygotowana ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie ma przybliżać znaczenie, jakie miały zwierzęta dla starożytnych Egipcjan. Organizatorzy ekspozycji mają nadzieję, że odkryje ona, choć częściowo, tajemniczy i fascynujący świat wierzeń i kultury jednej z największych starożytnych cywilizacji – starożytnego Egiptu.

 

Edukatorka ze stalowowolskiego muzeum Beata Trybuła zaznaczyła, że pokazana zostanie rola zwierząt w sztuce i w piśmie hieroglificznym. Poinformowała, że pokazane zostaną mumie zwierzęce, rzeźby, figurki z brązu, kamienia, drewna, piaskowca i gliniane, przedstawiające bóstwa o formie częściowo zwierzęcej, a także amulety oraz eksponaty pokryte pismem hieroglificznym i dekorowane wyobrażeniami zwierząt.

 

„Egipcjanie czuli bardzo silne związki z naturą, a niezwykłe cechy zwierząt, takie jak szybkość, zwinność, siła, zabójczy jad, świetny wzrok, umiejętność latania, czyniły z nich istoty bliskie bogom. Nie znaczy to, że Egipcjanie czcili zwierzęta jako takie, bo przecież polowali na nie i hodowali do różnych celów, również konsumpcyjnych, ale uważali, że poprzez ich ponadludzkie zdolności objawia się w nich pierwiastek boski. Niektóre zwierzęta uważane były więc za przedstawicieli bogów na ziemi” – wyjaśniła edukatorka.

 

Na wystawie będzie można zobaczyć m.in. figurkę bogini Selkit (Selkis), leczącej rany od ukąszeń, opiekunki sarkofagów, którą symbolizował skorpion; boginię Bastet, opiekunkę miłości, radości, muzyki, tańca i płodności, którą uosabiał kot; Ozyrysa, boga śmierci i odrodzonego życia, Wielkiego Sędziego zmarłych, czy jego syna Anubisa, czyli boga związanego z mumifikacją i ze światem zmarłych, przedstawianego jako szakal, lub człowiek z głową szakala, jednego z 42 sędziów.

 

„Egipcjanie wierzyli, że po śmierci trafiają na sąd, w czasie którego na wadze, na jednej szali kładziono serce zmarłego, na drugiej – pióro. Do życia wiecznego przechodził tylko ten, którego serce było lżejsze niż pióro. Jednym z sędziów był Anubis, ale to do Ozyrysa należała ostateczna decyzja” – wyjawiła Trybuła.

 

Ciekawostką będzie zmumifikowany sokół, czyli uosobienie boga Horusa, jednego z najważniejszych bóstw egipskich, boga nieba, opiekuna państwa egipskiego. Trybuła przypomniała, że Egipcjanie wierzyli, że faraon jest jego wcieleniem i tak też był czczony.

 

Na ekspozycji będzie można zobaczyć też dekorowane malowanymi wyobrażeniami bóstw związanych z wierzeniami grobowymi i z opieką nad zmarłymi sarkofag, urny kanopskie, czyli naczynia z drewna lub kamienia, w których umieszczano wnętrzności, wyjęte z ciała zmarłego przed mumifikacją. Znajdą się też stele wotywne, czyli płyty kamienne z inskrypcjami hieroglificznymi, wizerunkami bogów.

 

„Związki bogów ze zwierzętami pokazywane były w sztuce poprzez szczególnie charakterystyczny dla Egiptu sposób łączenia postaci ludzkiej ze zwierzęcą głową, lub też, ale rzadziej – odwrotnie. Bóstwa o cechach zwierzęcych pojawiają się zarówno na ścianach świątyń jak i na obiektach wotywnych i grobowych” – zaznaczyła Trybuła.

 

Wśród licznych eksponatów znajdzie się też wiele amuletów, noszonych często jako biżuteria na szyi, wykonanych z kamienia, czy fajansu egipskiego.

 

„Każdy nosił taki amulet, którego bóstwa opieki, pomocy potrzebował. Stąd są i ibisy jako uosobienia boga Thota patrona mądrości, boga księżyca; koty – wcielenia bogini Bastet, opiekunki domowego ogniska, miłości. Ciekawostką jest amulet przedstawiający muchę, która - co nas może dziwić - w starożytnym Egipcie symbolizowała waleczność” – wymieniała edukatorka.

 

Wśród amuletów znajdą się też wizerunki najbardziej kojarzonych ze starożytnym Egiptem skarabeuszy, które uważane były za zwierzęta święte. Skarabeusze symbolizowały bóstwo Chepri, czyli boga odradzającego się życia, rozwijającego się. Trybuła przypomniała, że zmarłym kładziono na sercu skarabeusza, aby łatwiej przeszedł do drugiego świata.

 

Wystawa potrwa do 16 lipca. (PAP)

 

api/ agz/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Polskie tłumaczenie jednego z najważniejszych źródeł o historii Egiptu Polskie tłumaczenie jednego z najważniejszych źródeł o historii Egiptu

Do odczytania hieroglifów w 1822 r. jego zapiski stanowiły jedno z najważniejszych źródeł na temat historii faraonów Egiptu. Ukazało się pierwsze polskie tłumaczenie tekstów pozostawionych przez Manethona - kapłana egipskiego, który żył ponad 2 tys. lat temu.

Więcej

Myśl na dziś

Jeśli starszawy, uznany naukowiec mówi, że coś jest możliwe, niemal z pewnością ma rację, lecz jeśli mówi, że to jest niemożliwe, najprawdopodobniej się myli.
Arthur Charles Clarke

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi