Strona główna Aktualności
Uczelnie

Gowin: pojawia się potrzeba zróżnicowania misji uczelni

26.04.2017 Uczelnie, Narodowy Kongres Nauki

Wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin przemawia podczas konferencji programowej Narodowego Kongresu Nauki w Gdańsku. Fot. PAP/ Adam Warżawa 26.04.2017

O potrzebie podziału uczelni na trzy typy: dydaktyczne, badawczo-dydaktyczne i badawcze mówił w środę w Gdańsku wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. Zaznaczył, że granice między tymi trzema typami uczelni będą otwarte.

Gowin wystąpił na konferencji "Zróżnicowanie modeli uczelni i instytucji badawczych - kierunek i instrumenty zmian". To siódma z dziewięciu konferencji programowych poprzedzających Narodowy Kongres Nauki, planowany na wrzesień 2017 roku. Wtedy ogłoszone mają być założenia nowej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, czyli tzw. Ustawy 2.0.

 

„Jestem pewien, że dzięki takim konferencjom, jak ta w Gdańsku, powstanie projekt ustawy, która oczywiście nie będzie zaakceptowana przez wszystkich, bo takie rzeczy są po prostu niemożliwe, ale wierzę, że będzie to ustawa, która zyska poparcie zdecydowanej większości środowiska akademickiego” – powiedział Gowin na konferencji prasowej zorganizowanej podczas spotkania.

 

Przypomniał, że w tej chwili w Polsce funkcjonują dwa typy szkół wyższych: uczelnie zawodowe kształcące przede wszystkim na potrzeby lokalnego, regionalnego rynku pracy oraz uczelnie akademickie.

 

"W dyskusji pojawia się potrzeba jednoznacznego zróżnicowania misji poszczególnych typów uczelni" – zaznaczał Gowin w trakcie konferencji. Dodał, że na razie, w ramach prac i dyskusji nad nową ustawą, ministerstwo proponuje podział na trzy typy uczelni, określane roboczo jako uczelnie dydaktyczne badawczo-dydaktyczne oraz badawcze.

 

"Granice między tymi trzema typami uczelni będą otwarte. To nie będzie tak, (...) że pewna grupa uczelni raz na zawsze uzyska status uczelni badawczych - o ile uda się ten typ uczelni wpisać w ustawę, a potem w praktykę wprowadzić. Nie będzie też tak, że uczelnie badawczo-dydaktyczne będą pozbawione szansy aplikowania o status uczelni badawczej. Tutaj muszą być transparentne zasady i jasne kryteria - otwarte konkursy" - podkreślił szef resortu nauki.

 

Dodał, że mówiąc o różnych misjach uczelni trzeba przede wszystkim wyeksponować to, że misje te nie mają mieć charakteru hierarchicznego. "To nie jest tak, że są uczelnie najlepsze, czytaj: badawcze, te trochę gorsze - badawczo-dydaktyczne, i te najmniej dobre - czyli dydaktyczne. To byłoby kompletnie fałszywym podejściem. Chodzi o zróżnicowanie misji, które są różnorodne, ale w pewnym sensie równie ważne" - zwrócił uwagę Gowin.

 

Jak podkreślił, uczelnie dydaktyczne, które "kształcą na naprawdę wysokim poziomie na profilu praktycznym, kształcą zawodowo, mają swoje trwałe miejsce na mapie polskiego szkolnictwa wyższego, ich misji nie należy w niczym deprecjonować".

 

Mówiąc o uczelniach badawczo-dydaktycznych minister powiedział, że to typ uczelni akademickich, który dziś dominuje. "Będziemy (...) myśleć o tym, w jaki sposób i jakimi narzędziami wyeksponować wszystkie zalety, atuty tego typu uczelni" - zapewnił.

 

Ministrowi zależy też, by nowa ustawa przewidywała kategorię uczelni badawczych. "Chcielibyśmy tym uczelniom zapewnić pełną autonomię, ograniczyć do absolutnie niezbędnego minimum jakiekolwiek formy ingerencji ze strony państwa czy kontroli ze strony ministerstwa. Te uczelnie powinny być nagradzane za prowadzenie badań o znaczeniu przełomowym dla światowej nauki". Dodał, że uczelnie powinny być kuźnią przyszłych kadr badawczych.

 

Kryteria wyznaczania uczelni badawczych wiązałyby się z odpowiednio wysoką ewaluacją, która byłaby warunkiem udziału w konkursie. Konkurs dotyczyłby strategii rozwoju uczelni.

 

Minister ocenił, że o tworzeniu uczelni badawczych nie ma sensu mówić, jeśli nie wzrośnie finansowanie na naukę. "Warunkiem wstępnym jest to, że (...) żadna z uczelni dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych nie ucierpi finansowo z faktu powstania uczelni badawczych" - zaznaczył.

 

"Finansowanie uczelni badawczych to finansowanie dodatkowe, musi pochodzić ze wzrostu nakładów na naukę i szkolnictwo wyższe w roku 2018 i w następnych latach" - powiedział minister i dodał: "Uczelnie badawcze nie mogą +żerować+ na pozostałych typach uczelni".

 

Gowin poinformował też, że w ministerstwie trwają prace nad udrożnieniem możliwości dofinansowania uczelni z budżetów samorządów terytorialnych.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

lt/ aks/ agt/

Tagi: mnisw , gowin

Wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin przemawia podczas konferencji programowej Narodowego Kongresu Nauki w Gdańsku. Fot. PAP/ Adam Warżawa 26.04.2017

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Jazzmen w świecie fizyki; fizyk w świecie jazzu Jazzmen w świecie fizyki; fizyk w świecie jazzu

Książka "Jazz i fizyka” wymaga skupienia, ale jej unikalny temat sprawia, że ulegamy narracji fizyka i saksofonisty jazzowego Stephona Alexandra. Przekonuje on, że Wszechświat ma ukrytą muzyczną naturę, odwołując się przy tym do teorii naukowych, jazzowych improwizacji, spotkań z inspirującymi go fizykami i muzykami.

Więcej

Myśl na dziś

Odrobina filozofii skłania umysł człowieka ku ateizmowi. Ale prawdziwa głębia filozofii zwraca umysł ku religii.
Francis Bacon

Nasz blog

Przełamując efekt Matyldy Przełamując efekt Matyldy

Maria Skłodowska-Curie czy Katherine G. Johnson to kobiety nauki, które odniosły sukces, przełamały społeczną nieufność, zdobyły zasłużone laury, a ostatnio "upomniało się" o nie kino. Jednak tych, których wybitne dokonania naukowe długo pozostawały w cieniu i wciąż są mało znane jest wiele. Cecilia Payne-Gaposchkin, Jocelyn Bell Burnell czy Trottula, to tylko niektóre z nich.

Więcej

Tagi

-->