19.04.2024
02.05.2017 aktualizacja 02.05.2017

W Portugalii odkryto pozostałości dinozaurów i żółwi sprzed 150 mln lat

W portugalskim mieście Pombal, w zachodniej Portugalii, zespół paleontologów odkrył duże zgromadzenie skamielin dinozaurów oraz żółwi. Zwierzęta żyły przed około 150 milionami lat.

Znalezione w pobliżu miasta Pombal szczątki prastarych zwierząt należały do dinozaurów oraz żółwi - poinformowała w komunikacie Elisabete Malafaia z portugalskiego Narodowego Muzeum Historii Przyrody i Nauki (MNHNC).

"Skamieliny trafią do naszego muzeum, gdzie zostaną poddane szczegółowej analizie. Mamy do czynienia ze szczątkami żółwi oraz prawdopodobnie zauropodów, których wiek szacujemy na około 150 mln lat" - dodała Malafaia.

Badaczka wyjaśniła, że portugalsko-hiszpański zespół paleontologów planuje kolejny etap poszukiwań szczątków dinozaurów i innych prastarych zwierząt. Dodała, że według wstępnego studium obszary w okolicach miasta Pombal mogą przynieść kolejne znaczące odkrycia.

"W ciągu najbliższych miesięcy przystąpimy do dalszych poszukiwań pozostałości dinozaurów. Spodziewamy się kolejnych odkryć, zważywszy na duży potencjał tego rejonu Portugalii dla paleontologii" - stwierdziła Elisabete Malafaia.

Prace w Pombal prowadzone są przez zespoły naukowców z uniwersytetów w Lizbonie i Madrycie, a także specjalistów z MNHNC.

Odkrycie dokonane w okolicach miasta Pombal jest już kolejnym, do jakiego doszło tej wiosny. W marcu uczeni z innego zespołu badawczego poinformowali, że w Lourinhii - zlokalizowanej również w zachodniej Portugalii - natrafiono na najstarsze jaja krokodyla na świecie.

W rejonie miasta Lourinha, w którym od dekady lat 90. XX w. paleontolodzy i archeolodzy zaczęli natrafiać na liczne pozostałości dinozaurów, przybywa osób prowadzących poszukiwania na własną rękę. Obszar ten uznawany jest za jeden z najbogatszych w pozostałości prastarych zwierząt w Europie.

Dzięki portugalskiemu pasjonatowi archeologii i kolekcjonerowi Jose Santosowi udało się odkryć w 1999 r. w okolicach miasta Lourinha m.in. nowy gatunek dinozaura – Eousdryosaurusa nanohallucisa. Zwierzę mieszkało tam przed 152 mln lat.

zat/ zan/