Nauka dla Społeczeństwa

28.03.2024
PL EN
08.05.2017 aktualizacja 08.05.2017

Druga edycja European Start-up Days – od czwartku w Katowicach

Kosz potrafiący sortować śmieci, bezwodna myjnia samochodowa, podłoga prowadząca do celu w wielkim biurowcu, urzędzie czy szpitalu - to przykłady innowacyjnych rozwiązań, które od najbliższego czwartku będą prezentowane podczas drugiej edycji European Start-up Days w Katowicach.

Europejskie dni startupów, podczas których swoje pomysły na biznes zaprezentuje sto młodych, innowacyjnych firm, będą towarzyszyć rozpoczynającemu się w środę, w stolicy Górnego Śląska Europejskiemu Kongresowi Gospodarczemu. Jego organizatorzy chcą, by wydarzenie było miejscem spotkania startupów z korporacjami, instytucjami finansowymi, podmiotami wsparcia biznesu i ekspertami.

Miejscem prezentacji innowacyjnych rozwiązań będzie hala widowiskowo-sportowa Spodek, połączona z Międzynarodowym Centrum Kongresowym (MCK), gdzie odbędzie się kongres, w którym udział zapowiedziało ok. 8 tys. gości ze świata biznesu, polityki i nauki. Kongres potrwa od środy do piątku, dni startupów zaplanowano na czwartek i piątek.

Spośród blisko 200 startupów, ubiegających się o możliwość prezentacji w Spodku, wybrano sto najciekawszych. 18 z nich będzie rywalizować o zwycięstwo w swoich kategoriach, prezentując się zarówno na scenach Spodka, jak i MCK. W ubiegłym roku European Start-up Days zgromadziły 2 tys. uczestników; w tym roku spodziewana jest nawet większa frekwencja.

Wśród wielu innowacyjnych pomysłów ciekawostką będzie BIN-e - inteligentny kosz, zaprojektowany jako rozwiązanie dla nowoczesnych budynków oraz firm, zarządzających gospodarką odpadową w biurach i przestrzeniach publicznych, jak urzędy, lotniska, stacje kolejowe czy centra handlowe. Dzięki inteligentnemu systemowi uczenia maszynowego, bazując na sieciach neuronowych, BIN-e może rozpoznawać i sortować odpady.

Inny pomysł to Future steps - interaktywna podłoga dla przestrzeni publicznych, np. hoteli, szpitali, biurowców czy urzędów. Umożliwia ona wyświetlanie informacji, np. tras dojścia do pomieszczeń, i odczytywanie położenia kierowanej osoby. Możliwa jest również prosta interakcja z użytkownikiem. Odpowiednio zaprogramowana podłoga jest w stanie lokalizować położenie kierowanej osoby i właściwie modyfikować trasę dojścia do celu; może być również zintegrowana z systemami bezpieczeństwa.

Uczestnicy European Start-up Days zapoznają się też z zasadą działania bezwodnej, mobilnej myjni samochodowej Waterless – takie urządzenia stosowane są np. w krajach z deficytem wody. Przy myciu w tej technologii zużywa się tutaj zaledwie ok. 300 mililitrów specjalistycznego środka, dzięki któremu samochód utrzymuje czystość przez 3-4 tygodnie, a środowisko naturalne pozostaje nienaruszone.

Inna startupowa firma zaprezentuje w Spodku tzw. personalizowany suplement, którego skład jest każdorazowo sporządzany z uwzględnieniem predyspozycji i potrzeb zdrowotnych klienta. Przygotowuje się go w oparciu o narzędzia profesjonalnej dietetyki – ankietę zdrowotną i wywiad dietetyczny. Produkt jest dostarczany w comiesięcznych okresach abonamentowych, dzięki czemu nie wymaga konserwantów czy wypełniaczy. Kolejne prezentowane rozwiązanie polega na pozyskiwaniu wysoko oczyszczonego beta-glukanu białka i błonnika z owsa. Wyróżnikami projektu są specjalistyczne know-how, linia technologiczna, skala projektu i jego prozdrowotne działanie w przypadku chorób cywilizacyjnych.

Wśród technologicznych pomysłów znalazła się platforma społecznościowa dla influencerów – DDOB.com (Daily Dose of Beauty), zrzeszająca głównie przedstawicieli Pokolenia Z i Millenialsów, w tym kilka tysięcy młodych liderów opinii: blogerów, youtuberów i instagramowiczów. Realizuje niestandardowe kampanie dla klientów i zasięgowe kampanie na Instagramie, wykorzystując crowdsourcing w tworzeniu treści. Firmy budują komunikację do swej grupy docelowej poprzez jej liderów opinii. Dotychczas 150 tys. zdjęć na Instagramie otagowano hasztagami #ddob, #ddobinsta i #ddobgirl.

Przed uczestnikami Europejskiego Kongresu Gospodarczego zaprezentuje się również spółka Sky Tronic, która jako jedna z pierwszych na świecie pracuje nad technologią produkcji bezzałogowych statków powietrznych sterowanych za pomocą systemu wykorzystującego elementy sztucznej inteligencji – tzw. logikę rozmytą (FLC). Osią projektu jest algorytm sterowania i stabilizacji lotu, który sam monitoruje, ocenia oraz steruje obiektem rozwiązując problemy tak, jak czyni to ludzki mózg. Dzięki tej technologii sterowanie bezzałogowymi statkami powietrznymi będzie precyzyjniejsze i bezpieczniejsze w trudnych warunkach pogodowych i terenowych.

Ponadto w Spodku będzie można porozmawiać z twórcami: edukacyjnej aplikacji dla dzieci chorych na cukrzycę, inteligentnej kamery ratującej życie i zdrowie koni, słuchawek VR z funkcją odczuwania zapachów, systemu przesyłania faktur VAT metodą B2B czy urządzeń do treningów chirurgii małoinwazyjnej. Ofertę wszystkich wystawców można zobaczyć w internecie, pod adresem www.estartupdays.eu/2017/pl/start-up-challenge/161/.

Gościem specjalnym European Start-Up Days będzie wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, komisarz ds. unii energetycznej Marosz Szefczovicz, który wraz z b. przewodniczącym Parlamentu Europejskiego Jerzym Buzkiem odwiedzi stoiska stu najlepszych startupów. Uczestnicy konferencji wysłuchają wystąpienia komisarza na temat roli nowoczesnych technologii oraz młodych przedsiębiorców w modernizacji gospodarczej i przestawieniu gospodarki na czystą energię. (PAP)

mab/ js/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024