Strona główna Aktualności
Świat

Wylesianie może zabić setki tysięcy gatunków zwierząt

09.05.2017 Świat

Fot. Fotolia

Nawet 18 proc. gatunków zwierząt żyjących w tropikalnych dżunglach może wyginąć w wyniku wylesiania – ostrzega australijski badacz. Wyniki swoich analiz przedstawił w piśmie „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Wycinka lasów tropikalnych może być powodem wyginięcia nawet 18 proc. gatunków zwierząt – wynika z analizy przeprowadzonej przez Johna Alroya z Macquarie University w Sydney. Negatywne skutki będą dotyczyć prawie każdej analizowanej w badaniu grupy zwierząt.

Badacz dodaje przy tym, że jego ocena jest bardzo ostrożna - istnieje duże prawdopodobieństwo, że prawdziwe efekty mogą być jeszcze gorsze.

"Nawet jeśli zachowamy w wielu miejscach jakiś rodzaj lasu, to o ile nie powstrzymamy prowadzonej tam wycinki - lasy te mogą opustoszeć" – tłumaczy.

Wyniki przeprowadzonego przez Alroya badania sugerują również, że wymieranie rzadkich gatunków zwierząt w tropikach mogło się już zdarzyć – trudno jednak było temu zapobiec ze względu na braki w wiedzy nt. wielu gatunków rzadkich i zagrożonych. Aby jednak to potwierdzić, naukowcy powinni przeprowadzić dodatkowe badania w lasach tropikalnych.

Naukowiec zauważa, że wiele uwagi poświęcono wpływowi niszczenia środowiska naturalnego na liczbę gatunków zwierząt w ekosystemach. Ponieważ jednak na miejscu wymarłych jednych gatunków pojawiają się inne (takie, które lepiej znoszą aktywność człowieka), zniknięcie tych pierwszych łatwo jest przeoczyć.

"Artykuł ten jest ważny, gdyż określa potencjalną liczbę gatunków, które mogą wymrzeć jeśli dalej będziemy wycinać dżunglę" – tłumaczy John Alroy. Dodaje, że są to wciąż miejsca o ogromnej różnorodności gatunków. – "W lasach tropikalnych możemy znaleźć około dwóch trzecich lub trzech czwartych wszystkich gatunków zwierząt, jakie żyją na świecie – choć że lasy te zajmują zaledwie ok. 10 proc. powierzchni lądów". (PAP)