19.03.2024
11.05.2017 aktualizacja 02.07.2023

NASA dostarczyła detektory dla europejskiej misji kosmicznej Euclid

Trzy systemy detektorów dostarczyła do Europy amerykańska agencja kosmiczna NASA. Jak wyjaśniła, zostaną one użyte w ramach misji Euclid przygotowywanej przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA).

Kosmiczny teleskop Euclid ma zostać wystrzelony w 2020 roku. Jego zadaniem będą obserwacje miliardów słabych galaktyk, co pomoże zbadać dlaczego rozszerzanie się Wszechświata przyspiesza.

Naukowcy będą analizowali zależność pomiędzy odległością, a przesunięciem ku czerwieni (w stronę dłuższych fal linii widocznych w widmach oddalających się od nas galaktyk), a także ewolucję struktur w komosie. Obserwowane będą obiekty, których światło pochodzi z okresu do 10 miliardów lat temu. Misja Euclid ma także pomóc w badaniach ciemnej materii i ciemnej energii.

Euclid ma prowadzić obserwacje w zakresie widzialnym i w podczerwieni. Ten drugi zakres fal elektromagnetycznych jest szczególnie istotny przy obserwacjach odległych galaktyk. Ich światło ulega rozciągnięciu w stronę fal dłuższych i obiekty odległe od nas o 6 do 10 miliardów świetlnych są najjaśniejsze właśnie w podczerwieni.

Systemy detektorów dostarczone przez NASA są przeznaczone do obserwacji właśnie w podczerwieni. Każdy z systemów składa się z detektora, kabla i chipu elektronicznego do odczytu sygnału. Na pokładzie teleskopu Euclid znajdzie się 16 takich detektorów, każdy mierzący 2040 x 2040 pikseli. Pole widzenia, jakie razem pokryją, będzie nieco większe od dwóch tarcz Księżyca w pełni. Detektory są wykonane z mieszanki rtęci, kadmu i tellurków (związków chemicznych z pierwiastkiem tellur).

Teleskop Euclid będzie krążył w kosmosie wokół punktu libracyjnego L2 układu Ziemia-Słońce. Patrząc z Ziemi, punkt ten znajduje się po przeciwnej stronie niż Słońce w odległości około 1,5 miliona kilometrów od naszej planety.

Misja Euclid ma potrwać 6 lat. Jej koszt będzie rzędu pół miliarda euro. (PAP)