Strona główna Aktualności
Świat

Sikorki wybierają sąsiadów ze względu na ich osobowość

16.05.2017 Świat

Fot. Fotolia

Samce sikorek bogatek wybierają na sąsiadów osobniki o podobnej osobowości - donoszą naukowcy z University of Oxford w piśmie "Animal Behaviour".

Samce sikorek bogatek starają się wybierać na swoich sąsiadów osobniki podobne do nich pod względem osobowości - przekonali się naukowcy z Oxfordu, badając przez sześć kolejnych sezonów lęgowych populację dzikich sikorek bogatek żyjącą w lasach Wytham (Wielka Brytania).

"Z naszych badań wynika, że społeczne interakcje mogą odgrywać kluczową rolę w podejmowaniu przez zwierzęta decyzji" - stwierdza główna autorka badania Katerina Johnson.

Zwyczaje te mogą odgrywać ważną rolę podczas sezonów lęgowych, kiedy agresja pomiędzy samcami sikorek osiąga najwyższy poziom - uważają badacze. Jako że samce bronią wówczas swoich terytoriów i rywalizują o względy samic, mniej śmiałe sikorki mogą unikać terenów graniczących z terytoriami agresywniejszych osobników.

Naukowcy przekonali się również, że ptakom zdarzało się wybrać gorzej położone terytorium właśnie ze względu na podobnego do nich sąsiada.

Osobowość sikorek oceniana była poprzez obserwacje ich zachowania w nowym otoczeniu: odważne ptaki chętnie je badały, podczas gdy nieśmiałe osobniki zachowywały się o wiele ostrożniej.

"Wyniki naszego badania mogą pomóc wyjaśnić ewolucję osobowości i to, dlaczego poszczególne osobniki w danej populacji zachowują się odmiennie. Zamiast preferować w procesie selekcji naturalnej jeden konkretny typ osobowości jako +najlepszy+, różne strategie zachowania mogą okazać się równie dobre - w zależności od tego, jak dobierze się przyjaciół i sąsiadów" - stwierdza Johnson.

Jak dodaje, korzyści z posiadania podobnych sąsiadów można zauważyć nie tylko wśród mniej śmiałych osobników. System ten pomaga również w przetrwaniu ptakom bardziej agresywnym: choć sąsiedzi o takich osobowościach częściej wchodzą ze sobą w konflikt, ich obecność działa odstraszająco na intruzów. (PAP)