Strona główna Aktualności
Technologie

Studenci z AGH konstruują łódź solarną na zawody w Monako

17.05.2017 Technologie

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie kończą konstruowanie jednoosobowej łodzi zasilanej energią słoneczną, która wystartuje w międzynarodowych zawodach tego typu konstrukcji w Monako w lipcu tego roku. Wodowanie łodzi zaplanowano na czerwiec.

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie wezmą udział w prestiżowych, międzynarodowych zawodach łodzi solarnych: Monaco Solar & Electric Boat Challenge, które odbędą się między 13 a 15 lipca br. AGH Solar Boat zmierzy się z kilkunastoma innymi konstrukcjami tego typu z całego świata. Zespół krakowskiej uczelni będzie jedynym reprezentantem Polski.

 

Projekt AGH Solar Boat realizuje kilkudziesięcioosobowy, interdyscyplinarny zespół studentów skupionych w Studenckim Kole Naukowym Eko-Energia działającym przy Wydziale Energetyki i Paliw oraz Akademickim Klubie Żeglarskim AGH. Konstruktorzy łodzi łączą pasję żeglarską oraz naukową w zakresie wykorzystania alternatywnych źródeł zasilania.

 

„Tacy ludzie zmieniają świat. Kiedy przyszli do mnie z pomysłem wydał mi się fantastyczny i trochę szalony” - oceniła w środę podczas prezentacji projektu prorektor ds. studenckich AGH dr hab. Anna Siwik.

 

Jak zaznaczył prorektor ds. współpracy AGH prof. Jerzy Lis, pomysł skonstruowania łodzi solarnej na zawody w Monako to przykład inicjatywy studentów wynikającej z ich pasji i ambicji. „Ta działalność znalazła szybko partnera w postaci światowej firmy działającej w segmencie najnowocześniejszych rozwiązań telekomunikacyjnych” - powiedział. Studentów w zakresie programowania łodzi wspiera bowiem firma technologiczna Ericsson.

 

Jak podkreślają konstruktorzy, projekt AGH Solar Boat ma charakter interdyscyplinarny, łączący najnowsze rozwiązania z wielu dziedzin. „Naszym założeniem jest, aby skonstruować łódź od początku do końca samodzielnie. Pracujemy nad nią po godzinach, w ramach wolontariatu” - zaznaczyła jedna z koordynatorek projektu Agata Halińska.

 

Do tej pory studenci wykonali 6-metrowy kadłub łodzi z kompozytu węglowego, co dało jej niską wagę. Inne zespoły pracują nad napędem solarnym, elektroniką i oprogramowaniem, które będą odpowiadać za sterowanie pojazdem. Wodowanie łodzi zaplanowano na połowę czerwca.

 

Dzięki partnerstwu z firmą Ericsson studenci mogą konsultować zagadnienia związane z programowaniem łodzi z mentorami na co dzień zajmującymi się kodowaniem. Współpraca studentów AGH oraz firmy Ericsson obejmuje prace programistyczne nad algorytmem sterowania. Dodatkowo przygotowywany jest osprzęt elektryczny, który zostanie zamontowany na pokładzie łodzi.

 

„Ujęły nas w tym projekcie dwie rzeczy: studenci, którzy postanowili sami coś zrobić, mieć pomysł i inicjatywę do jego zrealizowania oraz jego interdyscyplinarność – jest on technologicznie zaawansowany i szalenie ciekawy” - ocenił Paweł Szczerkowski, szef centrum badań i rozwoju Ericsson w Polsce.

 

Łódź solarna ma osiągać prędkość około 20 węzłów (10 m/s). Jak zdradzają konstruktorzy, będzie to możliwe dzięki specjalnym pylonom zamontowanym do dna, które po uzyskaniu odpowiedniej prędkości uniosą kadłub nad wodę.

 

PAP - Nauka w Polsce, Rafał Grzyb

 

rgr/ ekr/

Tagi: agh

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Fot. Dawid Bała, KSAF AGH

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych Tajemnice grzybów - dla niewtajemniczonych

Czy wiedzieliście, że grzyby można spotkać nawet na pustyniach czy w oceanach? Albo wykorzystać jako... planistów ruchu? Każdy, kto czuje się gotów na wprowadzenie do swojego życia tych i innych ciekawostek okołogrzybowych, powinien sięgnąć po książkę "Tajemnicze życie grzybów".

Więcej

Myśl na dziś

Dobrze zrozumiana nauka chroni człowieka przed pychą, gdyż ukazuje mu jego granice.
Albert Schweitzer

Nasz blog

Reglamentowane pradzieje. O nowej syntezie najstarszych dziejów naszego kraju Reglamentowane pradzieje. O nowej syntezie najstarszych dziejów naszego kraju

Nowe kompendium wiedzy o polskich pradziejach przygotowywano przez ponad 5 lat i wydano na nie 1,4 mln zł. Mimo, że publikację wydano również w wersji elektronicznej, dostęp do niego będą mieli nieliczni. Wielka szkoda.

Więcej

Tagi