Strona główna Aktualności
Uczelnie

Prof. Kleiber: Ranking Studiów Inżynierskich zaczyna dyskusję o ocenie tego typu studiów

18.05.2017 Uczelnie

Fot. Fotolia

Chcemy otworzyć dyskusję na temat tego, jak tworzyć rankingi studiów inżynierskich - powiedział w środę prof. Michał Kleiber podczas gali finałowej pierwszej edycji Rankingu Studiów Inżynierskich. Były prezes PAN jest przewodniczącym kapituły Rankingu.

W środę Fundacja Edukacyjna Perspektywy zaprezentowała wyniki pierwszej edycji Rankingu Studiów Inżynierskich. W zestawieniu najlepiej wypadły: Politechnika Warszawska, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie i Politechnika Wrocławska.

 

"Dzisiejszy ranking jest w naszej intencji otwarciem dyskusji, jak taki ranking tworzyć" - powiedział prof. Michał Kleiber podczas gali finałowej Rankingu Studiów Inżynierskich, wzywając środowisko uczelniane do zgłaszania uwag oraz do pomocy przy tworzeniu kolejnych edycji rankingu.

 

Cytowany w prasowym komunikacie prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy Waldemar Siwiński podkreślił, że zapewnienie zdolnej młodzieży najwyższej klasy wykształcenia inżynierskiego leży w interesie polskiej gospodarki. "Chcemy pomóc młodym ludziom w precyzyjnym wyborze kierunku studiów w obszarze dyscyplin technicznych, najbardziej potrzebnych gospodarce i dających dobre perspektywy zatrudnienia i zarobków" - wyjaśnił Siwiński.

 

Prof. Kleiber przyznał w środę, że tworzenie rankingów to "skomplikowane przedsięwzięcie", podkreślając przy tym różnorodność kapituły konkursu. Składała się ona nie tylko z przedstawicieli środowiska akademickiego, ale również biznesowego oraz różnych organizacji związanych z szeroko rozumianą techniką. Według jej przewodniczącego, pozwoliło to stworzyć atmosferę, w której na temat metodologii rankingu prowadzono "żywe dyskusje".

 

Podczas prac nad Rankingiem Studiów Inżynierskich kapituła korzystała z doświadczeń zebranych podczas tworzenia innych rankingów Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, w tym ogólnego Rankingu Szkół Wyższych, ogłaszanego corocznie od 2000 r. Prof. Kleiber podkreślił jednak, że przy pracach nad rankingiem studiów czysto technicznych trzeba było wziąć pod uwagę "specyfikę kształcenia inżynierskiego", czego skutkiem było wprowadzenie szeregu zmian względem rankingu wszystkich uczelni.

 

O trudnościach związanych z tworzeniem wszelkiego rodzaju rankingów szkół wyższych mówił również podczas gali finałowej prof. Jan Szmidt, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich oraz rektor Politechniki Warszawskiej. Jak stwierdził, osobiście "nie przywiązuje zbyt dużej wagi do rankingów". Tłumaczył to wątpliwościami dotyczącymi doboru wskaźników: "Ranking można otrzymać taki, jaki się chce - pod warunkiem, że dobierze się odpowiednie wskaźniki. Bardzo trudno jest znaleźć taki układ różnego rodzaju wskaźników, które potem dają zupełnie obiektywny efekt".

 

Prof. Szmidt wyraził jednak wiarę, że doświadczenie organizatorów zebrane podczas tworzenia innych rankingów Perspektyw "gwarantuje, że jest on zrobiony w sposób maksymalnie dociekliwy i maksymalnie zobiektywizowany".

 

Pierwszy Ranking Studiów Inżynierskich opracowany przez Fundację Edukacyjną Perspektywy wskazał najlepsze studia w Polsce dające tytuł inżyniera oraz magistra inżyniera. Oceniono 21 najpopularniejszych dyscyplin studiów technicznych. W rankingu zaprezentowano 311 najlepszych programów studiów, prowadzonych na 288 wydziałach w 26 polskich uczelniach akademickich.

 

Pełne wyniki rankingu dostępne są na stronie: www.engineering.perspektywy.pl

 

PAP - Nauka w Polsce

 

kflo/ ekr/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Historia o królestwie antynaukowości Historia o królestwie antynaukowości

"W królestwie Monszatana. GMO, gluten i szczepionki" Marcina Rotkiewicza już w samym tytule obiecuje ciekawą opowieść o trzech kontrowersyjnych tematach: żywności modyfikowanej genetycznie, diecie bezglutenowej i ruchach antyszczepionkowych. I tej opowieści dostarcza - ale głównie na jeden z tych tematów.

Więcej

Myśl na dziś

Bądźmy ludźmi, choćby tak długo, póki nauka nie odkryje, że jesteśmy, czym innym.
Stanisław Jerzy Lec

Nasz blog

Planetarne zoo Planetarne zoo

Ciemne jak smoła, lekkie jak styropian czy pokryte szafirowymi chmurami – takie bywają badane w ostatnim czasie pozasłoneczne planety. Niektóre z nich mogą się okazać bardzo przydatne dla nauki.

Więcej

Tagi