Strona główna Aktualności
Technologie

Szczecin/ Wirtualna rzeczywistość w Akademii Morskiej

07.06.2017 Technologie, Uczelnie

Dyrektor Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego dr inż. Rafał Gralak prezentuje gogle wirtualnej rzeczywistości w Akademii Morskiej w Szczecinie. Fot. PAP/ Marcin Bielecki 06.06.2017

W środę w Akademii Morskiej w Szczecinie zostanie uruchomione laboratorium systemów wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości stworzone na potrzeby innowacyjnej gospodarki morskiej.

Według ustaleń szczecińskiej uczelni jest to jedno z pierwszych na świecie laboratoriów, które wykorzystuje systemy w technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości do badań na potrzeby branży morskiej.

 

Jak powiedział we wtorek rozmowie z PAP opiekun naukowy laboratorium mgr inż. Bartosz Muczyński, stanowisko jest wyposażone w gogle wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. "Sprzęt, który posiadamy, jest dostępny na rynku od roku i jest to m.in. Oculus Rift DK2 oraz HTC Vive. Posiadamy też bardziej zaawansowaną technologię w postaci urządzenia Microsoft HoloLens, które jest systemem w wersji deweloperskiej i nie występuje jeszcze jako produkt komercyjny” - opisał Muczyński.

 

„Dzięki okularom wirtualnej rzeczywistości możliwe jest stworzenie symulowanego środowiska statku, po którym użytkownik może swobodnie się poruszać. Prezentowana wizja jest stereoskopowa, co ułatwia nam doświadczanie wirtualnej rzeczywistości w skali 1:1, ze znacznie lepszym poczuciem odległości i rozmiarów” - wyjaśnił Muczyński.

 

Jak podkreślił, dzięki stworzonym graficznym aplikacjom naukowcy i studenci będą mogli wirtualnie przenieść się na pokład, do ładowni, a także zwiedzić siłownię statku. „Możemy z poziomu wirtualnego uczestniczyć m.in. w całej operacji przeładunkowej statku, cumowania i odcumowywania. W przyszłości właśnie na takich symulatorach studenci będą mogli zdobyć wiedzę z zakresu nawigacji i manewrowania jednostką ” - dodał.

 

Akademia Morska w Szczecinie ma również symulator będący odtworzeniem fizycznym mostka statku, a także symulator siłowni okrętowej. „Te symulatory są ograniczone co do możliwości ich modyfikacji, obraz rzucany na ekran jest płaski, wobec czego poczucie skali, odległości czy prędkości jest automatycznie zaburzone. Nowe laboratorium daje możliwość stworzenia dowolnego mostka, zmiany jego wyposażenia i rozmiarów. Za pomocą systemów wirtualnej rzeczywistości będzie możliwe zajrzenie w każdy najdrobniejszy zakamarek statku, nawet na etapie konstrukcji” - zaznaczył Muczyński.

 

Jak dodał, "tworzymy nasz symulator od podstaw, czyli modelujemy cały statek oraz otaczający go akwen". "Dbamy o to, aby jednostka zachowywała się na fali w sposób realistyczny, a urządzenia nawigacyjne i pokładowe działały jak rzeczywiste” - powiedział.

 

Urządzenie Microsoft HoloLens będzie można wykorzystać w rzeczywistych warunkach, czyli m.in. na szkoleniowej jednostce Akademii Morskiej w Szczecinie. „Chcemy stworzyć aplikację, która będzie dodatkowym interfejsem dla nawigatora, pomocnym przy codziennej pracy. Dzięki specjalnym okularom możliwe będzie wyświetlanie przed jego oczami hologramów z informacjami zależnymi od tego, na co nawigator kieruje swoją uwagę w danym momencie. Na przykład patrząc na podpływający statek nie będzie zmuszony podchodzić do radaru, lecz automatycznie wyświetli się przed nim hologram z nazwą statku, jego kursem czy prędkością” - wytłumaczył opiekun laboratorium.

 

Zapowiedział, że w laboratorium będą także prowadzone badania nad tzw. chorobą symulatorową, czyli nad negatywnym wpływem systemu wirtualnej rzeczywistości na zdrowie człowieka.

 

Laboratorium powstało w Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego przy wsparciu Instytutu Inżynierii Ruchu Morskiego i Władz AM, w całości zostało sfinansowane ze środków własnych uczelni.

 

Marta Zabłocka (PAP)

 

mzb/ agt/

Szczecin, 06.06.2017. Opiekun nowego laboratorium wirtualnego mgr inż. Bartosz Muczyński prezentuje gogle wirtualnej rzeczywistości w Akademii Morskiej w Szczecinie, 6 bm. Jedno z najnowocześniejszych na świecie laboratoriów systemów wirtualnych i rozszerzonej rzeczywistości zostanie uruchomione w akademii 7 bm. Studenci będą tu ćwiczyli swoje umiejętności m.in. na wirtualnym symulatorze mostka nawigacyjnego i maszynowni statków. Prowadzenie laboratorium pozwoli rozwijać m.in. aplikacje edukacyjne pozwalające na lepsze poznanie budowy statku i specyfiki wszelkich operacji związanych z jego eksploatacją, a także wirtualne symulatory pozwalające na realistyczne odwzorowanie mostka dowolnego statku, uwzględniając jego specyfikę i rozmiar. (zuz) PAP/Marcin Bielecki

Opiekun nowego laboratorium wirtualnego mgr inż. Bartosz Muczyński prezentuje gogle wirtualnej rzeczywistości w Akademii Morskiej w Szczecinie. Fot. PAP/ Marcin Bielecki 06.06.2017

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Czy Ziemia to komputer? „Głęboka myśl” ponownie w księgarniach Czy Ziemia to komputer? „Głęboka myśl” ponownie w księgarniach

Wznowienia doczekały się kultowe książki Douglasa Adamsa, w których opisuje on m.in. „Głęboką myśl” - maszynę, której nazwę koncern IBM nadał swemu komputerowi szachowemu - Deep Thought.

Więcej

Myśl na dziś

Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami.
Adam Mickiewicz

Nasz blog

Planetarne zoo Planetarne zoo

Ciemne jak smoła, lekkie jak styropian czy pokryte szafirowymi chmurami – takie bywają badane w ostatnim czasie pozasłoneczne planety. Niektóre z nich mogą się okazać bardzo przydatne dla nauki.

Więcej

Tagi