Strona główna Aktualności

Na ptaki? Collinsa w plecak bierz!

14.06.2017 Książka

Kultowy Przewodnik Collinsa PTAKI powraca. Jest zaktualizowany i uzupełniony o nowe ustalenia na temat ptaków, dostarczane przez naukowców w ciągu ostatnich lat. I jak zawsze przepięknie ilustrowany.

Przewodnik Collinsa "Ptaki" już zdążył wyrobić sobie markę. Bez tego pięknie wydanego przewodnika terenowego do oznaczania ptaków nie obędzie się biblioteka żadnego miłośnika ptaków, ich obserwatora czy badacza. Od ukazania się w 1999 r. "Przewodnik Collinsa. Ptaki" odniósł ogromny sukces - został wydany w co najmniej 13 językach i sprzedany w łącznej liczbie 700 tys. egzemplarzy. Używają go "ptasiarze" w Europie, Afryce Północnej czy na Bliskim Wschodzie.

Teraz przewodnik powraca, jako wydanie II zaktualizowane - nakładem wydawnictwa Multico. Książka "PTAKI. PRZEWODNIK COLLINSA" (opatrzona podtytułem "najpełniejszy przewodnik do rozpoznawania ptaków Europy i Obszaru Śródziemnomorskiego") zawiera 3500 ilustracji autorstwa światowej sławy artystów rysujących ptaki. Szczegółowe opisy podają wielkość, środowisko życia, zasięg, cechy diagnostyczne i głos. Aktualne mapy występowania dają informacje o lęgowiskach, zimowiskach i trasach przelotów.

Znajdziemy tam również informacje potrzebne do oznaczenia każdego gatunku o dowolnej porze roku.

W książce przedstawiono wszystkie gatunki ptaków, które legną się lub są spotykane regularnie w Europie, Afryce Północnej na północ od 30 N oraz w Izraelu, Palestynie, Jordanii, Syrii, Armenii, Gruzji i Azerbejdżanie, czyli w dużej części Bliskiego Wschodu. Ujęto również Wyspy Kanaryjskie, Maderę i płw. Synaj.

W części głównej opisano 720 gatunków. Pokrótce wspomniano także o 59 gatunkach zalatujących. Kolejne 32 gatunki to uciekinierzy z niewoli lub ptaki wprowadzone przez człowieka, tworzące obecnie dzikie, samodzielnie się utrzymujące populacje. Dalsze 118 gatunków wyjątkowo zalatujących z innych kontynentów zostało jedynie wymienionych.

Nowe wydanie zostało zaktualizowane m.in. dlatego, że dzięki rozwojowi nowych narzędzi (np. badań genetycznych czy nowemu podejściu w systematyce) wiedza, jaką dysponujemy, zmieniała się w ostatnich latach praktycznie z roku na rok. Zaszły też zmiany w taksonomii ptaków. Aby uwzględnić nowe gatunki i nową wiedzę, autorzy podręcznika zwiększyli jej objętość.

Od pierwszego wydania wiemy coraz więcej np. na temat cech odróżniających nawet podobnie wyglądające ptaki - co też uwzględniono, bo dobry przewodnik terenowy musi być jak najbardziej aktualny.

Zrewidowano też mapy. Choć są one małe, twórcy przewodnika zadbali, by były aktualne i dokładne. Przy tworzeniu książki wykorzystano również nowe atlasy i spisy awifauny opublikowane w ostatnich latach. Uwzględniono także nowe prace naukowe nt. ptaków z wielu krajów, np. Algierii, Czech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Maroka, Polski, Szwecji, Turcji czy regionu Uralu.

Mimo uzupełnień - przez które książka zyskała na objętości - nadal nadaje się ona świetnie do tego, by zabierać ją w teren. Dzięki solidnemu wydaniu, klasycznemu zszyciu stron i twardej okładce "Collins" przetrwa niejedne obserwacje i wyprawę ornitologiczną. Dzięki niewielkiemu formatowi wciąż jest bardzo poręczna.

Tagi: ptaki , gatunki , książka