Strona główna Aktualności
Zdrowie

Ekspert: o mózg powinniśmy dbać tak samo, jak o inne narządy

14.06.2017 Zdrowie, Filmy

Fot. Fotolia

O mózg należy dbać przez całe życie; badania dowodzą, że dzięki sportowi i zdrowej diecie może być zupełnie sprawny aż do starości - powiedziała PAP prof. Dorota Bukowska z AWF w Poznaniu.

"Tak jak o inne narządy naszego organizmu, tak musimy dbać o mózg i mięśnie. Pamiętajmy, że mózg steruje czynnością wszystkich funkcji naszego organizmu. To, że mrugniemy okiem, pstrykniemy palcem, zakaszlemy - wszystkie te czynności są sterowane przez mózg" - stwierdziła w rozmowie z PAP prof. Bukowska.

Aby mózg działał sprawnie aż do późnych lat życia - radziła neurobiolog - "należy go ćwiczyć, bodźcować, dodawać nowych impulsów, informacji".

"Należy pamiętać o tym, żeby wzbogacić środowisko, w którym żyjemy. Osoby starsze nie powinny zamykać się w sobie, ale być aktywne społecznie i towarzysko" - dodała.

Badaczka powiedziała, że w korze mózgu jest około 16 mld neuronów. W całym układzie nerwowym - 100 mld. Z tych 16 mld codzienne ubywa 100 tys. neuronów. "To nie jest dużo, ale u człowieka stuletniego może ich być 50 proc. Przekłada się to na sprawność działania mózgu" - stwierdziła.

Oprócz kontaktów międzyludzkich pozytywnie na działanie mózgu wpływa aktywność fizyczna. "Pobudza ona jedną z cząsteczek białek neurotropowych (BDNF). To jest substancja, która chroni komórki nerwowe, a jednocześnie stymuluje rozwój połączeń synaptycznych między neuronami, czyli uczestniczy w powiększaniu sieci neuronalnej i komunikacji między neuronami. Wykazano, że w przypadku treningu wytrzymałościowego osób starszych w postaci np. marszu z kijkami czy pływania podnosi się w ich osoczu stężenie tego białka. Tym samym ruch wpływa na lepsze funkcjonowanie mózgu" - skwitowała.

O mózg należy się szczególnie troszczyć również z tego względu, że ginące komórki nerwowe nie są zastępowane przez inne - namnażają się w ciągu życia tylko podczas rozwoju płodowego.

"Ale zdrowe neurony mogą rozgałęziać swoje wypustki neuronalne i docierać do innych komórek. W ten sposób rozgałęzia się cała sieć połączeń. Aktywność fizyczna stymuluje te rozgałęzienia i stymuluje przekaźnictwo synaptyczne. W ten sposób mimo upływu czasu nasz mózg nawet do 75. roku życia, dzięki sportowi i zdrowej diecie może być zupełnie sprawny" - powiedziała neurobiolog. (PAP)

Tagi: mózg

Dobry robot Dobry robot

Sztuczna inteligencja i roboty coraz śmielej wkraczają między ludzi. Aby zapobiec nieszczęściom i zapewnić komfortową pracę z maszynami naukowcy starają się nauczyć je moralności.