20.04.2024
17.06.2017 aktualizacja 17.06.2017

Przeanalizowano orientację masywnych galaktyk w przestrzeni do 10 mld lat wstecz

Najnowsze badania wskazują, że specyficzne zorientowanie w przestrzeni najmasywniejszych galaktyk we Wszechświecie występowało już 10 miliardów lat temu i może mieć związek z ewolucją tzw. kosmicznej sieci w skali miliardów lat – podało Obserwatorium Lowella we Flagstaff w Arizonie.

Podczas gdy większość galaktyk jest losowo zorientowana w przestrzeni kosmicznej, astronomowie wiedzą od dość dawna, że największe galaktyki eliptyczne w gromadach galaktyk często ustawiają się w kierunku swoich sąsiadek (patrząc w dużych skalach, wielka oś masywnej galaktyki ma kierunek zgodny z rozmieszczeniem otaczającej materii). Ale kiedy i dlaczego tak się dzieje, pozostaje zagadką. Sprawdzenie, jak sytuacja wyglądała w przeszłości może pomóc w jej rozwikłaniu.

Michael West z Obserwatorium Lowella, wraz ze swoim międzynarodowym zespołem badawczym, użył Kosmicznego Teleskopu Hubble’a do zbadania 65 olbrzymich galaktyk, od których światło potrzebuje miliardów lat, aby dotrzeć do Ziemi. Naukowcy ustalili, iż większość gigantycznych galaktyk miała orientację w przestrzeni dostosowaną do rozmieszczenia sąsiednich galaktyk już w momencie, gdy Wszechświat miał jedną trzecią swojego obecnego wieku.

Istnieją różne hipotezy, dlaczego następuje takie usytuowanie najmasywniejszych galaktyk. Według jednej z koncepcji, olbrzymie galaktyki rosną poprzez pochłanianie mniejszych sąsiadek w pewnych preferowanych kierunkach, zgodnych z rozmieszczeniem wielkoskalowej struktury Wszechświata – kosmicznej sieci „włókien” łączących galaktyki w największych skalach. Inna teoria sugeruje, że w odpowiednio długim czasie oddziaływania grawitacyjne przeorientowują największe galaktyki aż do konfiguracji, w której ich kierunek jest zgodny z rozmieszczeniem galaktyk w otoczeniu.

Wyniki obserwacji nie wykluczają żadnej z tych hipotez. Michael West i jego zespół przychylają się jednak do pierwszej z nich. Badacze zamierzają przeprowadzić dalsze badania, sięgające jeszcze głębiej w historię Wszechświata, aby sprawdzić, czy istniał okres, w którym nie występowało takie specyficzne rozmieszczenie największych galaktyk.

Wyniki badań opisano w artykule, który ukazał się 12 czerwca na witrynie internetowej „Nature Astronomy”. (PAP)