Strona główna Aktualności
Uczelnie

Rozegrano finał Śląskiego Festiwalu Strategii, Statystyki i Ekonomii

14.06.2017 Uczelnie, Konkursy

Fot. Fotolia

Dziesięć trzyosobowych zespołów ze szkół z woj. śląskiego, opolskiego i małopolskiego rywalizowało we wtorek w Katowicach w finale pierwszej edycji Śląskiego Festiwalu Strategii, Statystyki i Ekonomii. Jego uczestnicy musieli wykazać się m.in. analitycznym myśleniem.

Celem zorganizowanego przez Instytut Fizyki Uniwersytetu Śląskiego konkursu jest bowiem propagowanie analitycznych metod podejmowania decyzji w ekonomii i naukach społecznych, a także umiejętność myślenia strategicznego oraz rozwiązywania problemów z zakresu statystyki i ekonomii.

 

"W dzisiejszym świecie, szczególnie w kontekście zalewania go postprawdą, pseudoprawdą i zwykłą nieprawdą chcemy nauczyć młodzież myślenia krytycznego" – powiedział PAP prof. dr hab. Marek Szopa.

 

Do konkursu adresowanego do uczniów szkół ponadgimnazjalnych zgłosiło się 35 zespołów ze szkół średnich z trzech województw: śląskiego, opolskiego i małopolskiego - od Częstochowy po Żywiec i od Opola po Kraków.

 

Zmagania były dwuetapowe. Pierwszy z nich polegał na rozwiązywaniu zadań przesłanych drogą mailową przez zgłoszone zespoły. Zadania te ogłaszane były dwa razy w tygodniu od połowy maja: w poniedziałki i czwartki o godz. 18, a na ich rozwiązanie były 24 godziny.

 

Punktacja zależała od poprawności rozwiązań oraz od czasu ich nadesłania. Prof. Szopa wskazał, że trzyosobowe zespoły czekały na ogłoszenie zadań konkursu i niezwłocznie je rozwiązywały – pierwsze rozwiązania spływały już po 30 minutach, a kolejne po 1,5 godzinie, a większość do północy.

 

Najlepszych dziesięć zespołów wzięło udział we wtorkowym finale. Jak podał prof. Szopa, najlepsi okazali się uczniowie z Technicznych Zakładów Naukowych w Częstochowie. Za nimi uplasowali się uczniowie z V Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie oraz z Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr 2 z oddziałami dwujęzycznymi w Opolu. Laureaci otrzymali nagrody finansowe w wysokości kolejno: 1,5 tys., 1,2 tys. oraz 900 zł - na zespół.

 

W każdej rundzie znalazły się zadania z sześciu kategorii, które obejmowały: rachunek prawdopodobieństwa i statystykę, stopy procentowe i ich obliczanie (obejmujące m.in. kwestie związane z kredytami i inwestycjami), informacje ukryte w liczbach, wybory i głosowania (jak tłumaczył prof. Szopa, to zadania mające "uświadomić uczniów, jak może manipulować systemami wyborczymi"), myślenie strategiczne w ekonomii i społeczeństwie (m.in. teoria gier) oraz rachunkowość i finanse.

 

"Zadania zostały tak skonstruowane, że odpowiadają poziomowi intelektualnemu uczniów szkół średnich. Są trudne, ale nie wymagają dodatkowej wiedzy, jedynie myślenia. Wszystkie trudne pojęcia zostały w treści zadania wyjaśniane" – dodał naukowiec.

 

Przedsięwzięcie ma także promować jeden z kierunków na UŚ – ekonofizykę. Jak tłumaczył prof. Szopa, chodzi tu głównie o wykorzystywanie nauk ścisłych, przede wszystkim matematyki m.in. do analizy zjawisk ekonomicznych i społecznych, a nawet do optymalizacji sygnalizacji świetlnej w dużych miastach, by samochody jeździły jak najpłynniej.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

akp/ agt/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Polskie tłumaczenie jednego z najważniejszych źródeł o historii Egiptu Polskie tłumaczenie jednego z najważniejszych źródeł o historii Egiptu

Do odczytania hieroglifów w 1822 r. jego zapiski stanowiły jedno z najważniejszych źródeł na temat historii faraonów Egiptu. Ukazało się pierwsze polskie tłumaczenie tekstów pozostawionych przez Manethona - kapłana egipskiego, który żył ponad 2 tys. lat temu.

Więcej

Myśl na dziś

Jeśli starszawy, uznany naukowiec mówi, że coś jest możliwe, niemal z pewnością ma rację, lecz jeśli mówi, że to jest niemożliwe, najprawdopodobniej się myli.
Arthur Charles Clarke

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi