Strona główna Aktualności
Świat

Zachodnia dieta może zwiększać ryzyko choroby Alzheimera

17.06.2017 Świat

Fot. Fotolia

Zmiana stylu życia, w szczególności sposobu odżywania, potencjalnie może zmniejszyć ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera u osób, które są do tego genetycznie predysponowane - uważają naukowcy z Uniwersytetu Południowej Kalifornii w Los Angeles.

Doktorzy Alexandra Moser i Christian Pike swoje badania prowadzili na myszach posiadających specyficzny wariant genu, który u ludzi związany jest z rozwojem choroby Alzheimera, czyli APOE4. Udowodniono, że osoby, które odziedziczyły ów wariant częściej niż reszta populacji zapadają na Alzheimera, choć nosicielstwo nie jest jednoznaczne z zachorowaniem. Jak tłumaczą autorzy pracy, odziedziczenie określonej formy genu APOE4 nie wystarcza do rozwoju choroby, ale jest czynnikiem zwiększającym ryzyko zachorowania.

Część wykorzystanych w badaniu myszy posiadała wariant genu APOE4 a pozostałe APOE3, czyli wariant prawidłowy, najczęściej występujący w populacji ludzkiej. Naukowcy obserwowali interakcje zachodzące pomiędzy APOE4 a otyłością.

Okazało się, że zwierzęta posiadające APOE4, które przez 12 tygodni karmiono dietą podobną do zachodniej, a więc o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych i cukrów, miały zwiększone - w stosunku do osobników na „zdrowej” diecie - stężenie białka β-amyloidowego w mózgu, a także większą liczbę komórek glejowych, co jest charakterystyczne dla choroby Alzheimera.

Podobnej zależności nie zaobserwowano u myszy z APOE3.

Autorzy pracy uważają, że takie wyniki świadczą o istnieniu związku pomiędzy zapadalnością na Alzheimera a dietą. Nawet osoby genetycznie predysponowane do wystąpienie tej choroby potencjalnie mogłyby obniżyć ryzyko zachorowania poprzez zmianę sposobu odżywiania i redukcję masy ciała.

„Geny odgrywają ważną rolę w tym, co się z nami dzieje, ale środowisko i modyfikowalne czynniki związane ze stylem życia są równie ważne. Pamiętajmy więc, że ochronna rola ruchu fizycznego oraz sposobu odżywiania jest nie do przecenienia” - podsumowują autorzy badania.

Wyniki badania, które doprowadziły ich do takich wniosków, ukazały się na łamach najnowszego wydania „eNeuro” (http://eneuro.org/content/early/2017/06/12/ENEURO.0077-17.2017).

kap/ ekr/