Strona główna Aktualności
Przyroda

Naukowcy z PAN: Puszcza Białowieska trafiła na listę UNESCO już w 1979

22.06.2017 Ekologia, Przyroda

Fot. PAP/ Wojciech Pacewicz 10.12.2015

Puszcza Białowieska została wpisana na listę światowego dziedzictwa ludzkości już w 1979, i ten wpis obejmował park narodowy. W 1992 r. wpis rozszerzono o białoruską część Puszczy, w 2014 r. objęto całą polską część - przypomina Komitet Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej PAN.

Naukowcy z komitetu przypomnieli o tym odnosząc się do środowej wypowiedzi ministra środowiska Jana Szyszko - według którego, że Puszczę Białowieską bezprawnie wpisano na listę dziedzictwa przyrodniczego UNESCO.

W środę w Sejmie Szyszko powiedział, że Puszcza Białowieska została "bezprawnie wpisana" w 2014 r. na listę światowego dziedzictwa przyrodniczego - i dodał, że "sprawa jest w prokuraturze". "Jest rok 2014, łamiąc prawo, (...) ten obiekt (Puszczę Białowieską - PAP) wpisano na listę dziedzictwa przyrodniczego UNESCO, nie dziedzictwa kulturowo-przyrodniczego, tylko przyrodniczego, jako nietknięty ręką człowieka w przeszłości" - mówił Szyszko.

Na profilu FB Komitetu Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej PAN naukowcy przypomnieli natomiast, że puszczę "wpisano nie jako las dziewiczy (czyli nietknięty ręką ludzką), jak sugeruje to min. Szyszko, ale na podstawie dwóch kryteriów: jako wyjątkowy przykład procesów ekologicznych i biologicznych istotnych w ewolucji i rozwoju ekosystemów oraz zespołów zwierzęcych i roślinnych oraz z uwagi na obecność siedlisk naturalnych najbardziej reprezentatywnych i najważniejszych dla ochrony in situ różnorodności biologicznej, włączając te, w których występują zagrożone gatunki o wyjątkowej uniwersalnej wartości z punktu widzenia nauki lub ochrony przyrody".

Minister przekonywał również, że obecnie na terenie Puszczy mamy do czynienia z prawną sprzecznością. Z jednej strony są przepisy UE, które - jak zaznaczył - nakazują ochronę występujących tam siedlisk, a z drugiej przepisy UNESCO, które mówią "nietknięte ręką człowieka i w związku z tym nie wolno tego użytkować".

Szyszko wskazał również w środę, że "można się zapisać do tych, którzy są albo za jedną koncepcją, albo za drugą". "Albo za koncepcją UNESCO, albo za koncepcją respektowania prawa UE, gdzie trzeba chronić i przywrócić siedliska i gatunki, które zostały tam zniszczone" - zaznaczył.

Według naukowców z PAN konflikt między wymogami UNESCO a dyrektywą siedliskową UE w kwestii Puszczy nie istnieje. "Zarówno UNESCO (o czym można przeczytać w opublikowanym na stronie MŚ raporcie), jak i Komisja Europejska uważają, że obecna wycinka Puszczy zagraża jej walorom przyrodniczym" - napisali.

kflo/ zan/