Strona główna Aktualności
Społeczeństwo

Wczesne interakcje z rodzicami wpływają na rozwój niemowląt

04.07.2017 Społeczeństwo, Człowiek

Fot. Fotolia

Wzajemna uwaga podczas interakcji z rodzicem jest podstawą dla rozwoju niemowląt – wynika z badań naukowców Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Nawiązywanie kontaktu wzrokowego z dzieckiem daje mu poczucie szczęścia i sprzyja sprawności umysłowej.

Dzieci, które w wieku 5 miesięcy spędzały więcej czasu twarzą w twarz z rodzicem podczas zabawy, w wieku 11 miesięcy wykazywały większą kontrolę uwagi – to wynik nowego badania przeprowadzonego w pracowni badań rozwoju poznawczego dzieci Babylab. Czynnik warunkujący rozwój uwagi u niemowląt to: wzajemna uwaga (twarzą w twarz) z rodzicem, a także czas trwania kontaktu wzrokowego rodzica i malucha.

 

Naukowcy sprawdzali, w jaki sposób to, co dzieje się w trakcie zabawy rodzic-niemowlę wpływa na rozwój kontroli uwagi u dziecka. "Nasze badanie wskazuje, że +bycie z dzieckiem+ i podzielanie doświadczeń we wspólnej zabawie w pierwszych miesiącach życia znacząco wpływa na rozwój zdolności skupiania uwagi. To, co rodzic i niemowlę robią w trakcie zabawy ze sobą każdego dnia, ma znaczenie dla ćwiczeń umiejętności uwagowych, które dziecko będzie wykorzystywać przez całe życie. Lepsze przenoszenie uwagi przedkłada się bowiem sprawniejsze wykonywanie zadań i planowanie działań" – wyjaśnia kierownik Babylab, dr hab. Przemysław Tomalski.

 

Wynik badania pokazał, że interakcje społeczne są kluczowym czynnikiem dla rozwoju emocjonalnego oraz poznawczego u dzieci, a obecność kontaktu wzrokowego sprzyja uczeniu się. "Rozwijamy się w kontekście relacji, w kontekście społecznym, a te relacje są podstawą rozwoju psychiki. Bez obecności drugiego człowieka niemowlę psychicznie przestaje istnieć" – zaznacza w rozmowie z PAP jedna z autorek badania dr Alicja Niedźwiecka z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

„Rozwój uwagi jest fragmentem rozwoju intelektualnego inteligencji małego dziecka i znacznie lepiej przebiega, gdy dziecko czuje bezpieczeństwo. Spojrzenie przez rodzica z bliska na twarz dziecka daje mu poczucie szczęścia. Taki wytworzony kontekst emocjonalny bardzo sprzyja sprawności umysłowej” – powiedział PAP prof. Zbigniew Nęcki - psycholog społeczny z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Naukowcy z laboratorium Babylab na Wydziale Psychologii UW poddali badaniom 55 par matka-niemowlę dwukrotnie: gdy dziecko miało 5 i 11 miesięcy. Badanie odbywało się za pomocą tzw. eye-trackera - narzędzia, na którym dzieci wykonywały zadania monitorujące rozwój kontroli uwagi poprzez prezentowane na nim bodźce. Urządzenie rejestrowało ruchy oczu dziecka i w ten sposób mierzyło szybkość przenoszenia jego uwagi. Niemowlę, patrząc na pojawiające się punkty na ekranie eye-trackera, miało za zadanie przenosić swoją uwagę na zmieniające się obiekty.

 

Podczas obserwacji dzieci ustalono, że te, które szybciej potrafiły wycofać swoją uwagę i przenieść na inne obiekty przejawiały lepszą kontrolę uwagi. "Im lepsza kontrola uwagi, tym szybciej dziecko przenosi uwagę w zadaniu, którego użyliśmy do badania" – tłumaczy dr Alicja Niedźwiecka.

 

"Małe dzieci są krańcowo wrażliwe na sytuację kontaktu z opiekunami - daje im to bezpieczeństwo, a brak kontaktu – zagrożenie. Im więcej czasu spędzamy z małym dzieckiem, tym bardziej realizowana jest jego podstawowa funkcja – spokoju wewnętrznego; znika natomiast lęk i przerażenie przed obcością świata. Efektem jest poprawa koncentracji uwagi" – tłumaczył prof. Zbigniew Nęcki.

 

Alicja Niedźwiecka, Sonia Ramotowska i Przemysław Tomalski z Pracowni Neurolingwistyki rozwoju – Babylab to pierwszy zespół naukowy, który opublikował swoje wyniki badań w prestiżowym, międzynarodowym czasopiśmie naukowym Child Development. Babylab UW na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego jest pierwszym w Polsce laboratorium zajmującym się badaniem rozwoju mózgu i rozwoju poznawczego niemowląt i małych dzieci. Badania mają na celu zrozumienie, w jaki sposób różne czynniki ochronne i czynniki ryzyka wpływają na kształtowanie się indywidualnych ścieżek rozwoju dzieci.

 

PAP - Nauka w Polsce

 

flo/ ekr/

Tagi: uw , niemowlęta
Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Polskie tłumaczenie jednego z najważniejszych źródeł o historii Egiptu Polskie tłumaczenie jednego z najważniejszych źródeł o historii Egiptu

Do odczytania hieroglifów w 1822 r. jego zapiski stanowiły jedno z najważniejszych źródeł na temat historii faraonów Egiptu. Ukazało się pierwsze polskie tłumaczenie tekstów pozostawionych przez Manethona - kapłana egipskiego, który żył ponad 2 tys. lat temu.

Więcej

Myśl na dziś

Jeśli starszawy, uznany naukowiec mówi, że coś jest możliwe, niemal z pewnością ma rację, lecz jeśli mówi, że to jest niemożliwe, najprawdopodobniej się myli.
Arthur Charles Clarke

Nasz blog

Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji! Rektorzy, naukowcy! Doceńcie rolę popularyzacji!

Rola komunikacji naukowej na polskich uczelniach wciąż nie jest dostatecznie doceniona. Ani przez naukowców, ani przez władze uczelni. Zdawałoby się, że prezentowanie osiągnięć naukowców to zadanie biur prasowych. Te jednak często mają ustalone zupełnie inne priorytety.

Więcej

Tagi