19.03.2024
22.07.2017 aktualizacja 22.07.2017

Marsjańska panorama z łazika Opportunity

Panorama nad „Doliną Wytrwałości” na Marsie uzyskana przez łazik Opportunity. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State Univ. Panorama nad „Doliną Wytrwałości” na Marsie uzyskana przez łazik Opportunity. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State Univ.

NASA zaprezentowała nową panoramę powierzchni Marsa uzyskaną w lipcu br. przez łazik Opportunity. Łazik spędzi w tym rejonie kilkanaście dni bez poruszania się. Powodem jest niekorzystne położenie Marsa względem obserwatorów na Ziemi (zbyt blisko tarczy słonecznej).

Łazik Opportunity wykonał zdjęcia potrzebne do złożenie panoramy w okresie od 7 lipca do 19 lipca, gdy inżynierowie z centrum kontroli lotu diagnozowali tymczasowe problemy związane z jednym z kół pojazdu.

Po prawej stronie panoramicznej fotografii widać szerokie wycięcie w grzbiecie zachodniego brzegu krateru Endeavor. Ślady kół w tym miejscu pozostały po tym, gdy łazik Opportunity obserwował z góry Dolinę Wytrwałości wiosną tego roku.

Panorama rozciąga się mniej więcej na trzy czwarte pełnego widoku dookoła łazika. Widoczne wzniesienia to Winnemucca po lewej i Przylądek Męki po prawej. Horyzont daleko po prawej ciągnie się wzdłuż dna krateru Endeavour, który ma średnicę 22 kilometrów. Opportunity od 2011 roku bada obszary na zachodnim zboczu krateru i w pobliżu. Wcześniej, od momentu lądowania w 2004 roku, łazik badał mniejsze kratery.

Pozycję, z której wykonana została panorama, można zobaczyć na innym obrazie tego obszaru (ze zdjęcia satelitarnego), na którym NASA oznaczyła trasę łazika Opportunity. Punkt ten został oznaczony jako Sol 4652.

W obecny rejon pobytu łazik dotarł 7 lipca. Przez około trzy tygodnie spędzi czas w tej okolicy bez poruszania się po powierzchni. Przyczyną jest obecne położenie Marsa na orbicie, po przeciwnej stronie Słońca niż Ziemia. Planeta będzie w najbliższych kilkunastu dniach widoczna zbyt blisko tarczy słonecznej i NASA postanowiła wstrzymać na ten okres wydawanie poleceń swoim łazikom i sondom marsjańskim, aby uniknąć potencjalnych zakłóceń w przekazywaniu komend. Natomiast sygnały nadawane przez marsjańskie próbniki nadal będą rejestrowane. Gdy pełna komunikacja zostanie przywrócona, NASA planuje na początku sierpnia zjechać łazikiem w dół Doliny Wytrwałości. (PAP)