Strona główna Aktualności
Świat

Mózgi rozmówców dostrajają się do siebie

24.07.2017 Świat

Fot. Fotolia

Wystarcza zwykła, codzienna konwersacja, aby fale mózgowe dwóch osób zaczęły się ze sobą zgadzać. Dzięki temu lepiej komunikujemy się z innymi.

W eksperymencie opisanym na łamach „Scientific Reports” naukowcy z Baskijskiego Centrum Badań Percepcji, Mózgu i Języka sprawdzili jak pracują mózgi ludzi, którzy prowadzą między sobą rozmowę.

W tym celu prowadzili badanie elektroencefalograficzne mózgów (EEG) par nieznających się osób tej samej płci. Uczestnicy doświadczenia rozmawiali w tym czasie ze sobą oddzieleni zasłoną. Rozmowa dotyczyła ogólnych tematów, a każdy z ochotników czasem mówił, a innym razem słuchał.

Okazuje się, że nawet w trakcie zwyczajnej rozmowy mózgi jej uczestników zaczynają pracować zgodnie. Jak tłumaczą naukowcy, rejestrowane przez EEG fale mózgowe dwóch osób upodabniały się do siebie, tworząc pewnego rodzaju „połączenie”.

„Mamy do czynienia z międzymózgową komunikacją, która wykracza poza język i stanowi kluczowy czynnik w interpersonalnych relacjach i rozumieniu języka” - mówi jeden z badaczy dr Jon Andoni Duñabeitia.

Odkryta synchronizacja może pomóc w badaniu komunikacji międzyludzkiej z punktu widzenia różnych dziedzin. Autorzy badania twierdzą, że dzięki niej można będzie lepiej zrozumieć zjawiska z zakresu psychologii, psychiatrii, socjologii czy edukacji. Daje ona na przykład nowe narzędzie do badania zaburzeń komunikacji i pracy nad jej poprawą.

Naukowcy już myślą o dalszych eksperymentach. „Wykazanie istnienia neuronalnej synchroniczności między dwiema osobami zaangażowanymi w rozmowę to dopiero pierwszy krok” - twierdzi współautor doświadczenia dr Alejandro Pérez. W następnym etapie naukowiec ze swoimi współpracownikami chce sprawdzić, czy dostrojenie mózgów pojawia się także w czasie rozmowy w obcym języku. (PAP)