Strona główna Aktualności
Przyroda

W sobotę rusza kolejna "Akcja Siemianówka"

27.07.2017 Ekologia, Przyroda, Życie

Uniwersytet w Białymstoku

Przez blisko trzy miesiące miłośnicy ptaków będą je łapać, badać i obrączkować. Wszystko pod okiem licencjonowanych obrączkarzy w ramach kolejnej edycji "Akcji Siemianówka", która ruszy w sobotę 29 lipca.

Akcja Siemianówka jest organizowana od 2002 roku. To jeden z największych obozów obrączkarskich w Polsce i jedyny w północno–wschodniej części kraju. Zawsze rozstawia się w okolicach Zalewu Siemianówka. Jego lokalizacje się zmieniały, ale od trzech lat miejscem badań ponownie jest południowo-wschodni brzeg zbiornika, w pobliżu wsi Siemianówka.

Jak informuje Uniwersytet w Białymstoku (UwB), Siemianówka jest bardzo dobrym miejscem na badania ornitologiczne. "Jest nie tylko miejscem bytowania wielu gatunków, ale także przystankiem na drodze wiosennych i jesiennych ptasich wędrówek. Każdego roku do siatek i pułapek tunelowych trafia kilka tysięcy osobników, wśród nich w trakcie 15 lat badań znalazło się kilka bardzo ciekawych gatunków np.: modraczek, świstunka złotawa, świstunka żółtawa, dubelt, błotniak stepowy, zaroślówka, wodniczka, żołna. W pobliżu obozu można zaobserwować migrujące ptaki drapieżne, setki pospolitych, a także rzadkich siewek. Obserwowane były między innymi: płatkonóg płaskodzioby, biegus płowy, biegus arktyczny czy terekia (choć bardzo rzadko)" - czytamy w komunikacie UwB.

"Staramy się rozstawiać sieci ornitologiczne w podobnych miejscach i siedliskach, co przed rokiem. Dzięki temu porównanie danych o schwytanych i zbadanych ptakach jest bardziej miarodajne" – wyjaśnia Katarzyna Curyło, licencjonowany obrączkarz i jedna z organizatorek obozu. "Na pewno ustawimy je w siedliskach przejściowych - na styku zbiornika i lądu, w krzakach i trzcinowiskach. Prawdopodobnie także w pobliskim lesie, a jeśli za kilka tygodni poziom wody w zbiorniku trochę się obniży, być może uda nam się umieścić pułapki tunelowe także na wynurzających się z wody wysepkach" - wyjaśnia.

Wolontariusze razem z licencjonowanymi obrączkarzami sprawdzają siatki i pułapki tunelowe podczas systematycznych obchodów. Następnie schwytanym ptakom zakładana jest odpowiednia obrączka ze specjalnym numerem identyfikacyjnym, oznaczany jest gatunek oraz sprawdzana kondycja, a także otłuszczenie, czyli to, jaki zapas energii zgromadził dany osobnik. Zbierane są pomiary biometryczne oraz waga, po czym ptaki wypuszczane są na wolność.

"Do udziału w +Akcji Siemianówka+ zapraszamy wszystkich pasjonatów ornitologii. Na obozie można się nauczyć identyfikowania gatunków i technik postępowania z ptakami, a także zdobyć wiedzę o biologii tych zwierząt. Warunki, jak to w obozie, spartańskie, ale możliwość tak bliskiego obcowania z przyrodą rekompensuje niewygody. Przyjeżdżają do nas nie tylko studenci, ale i całe rodziny, młodsi i starsi. To świetna okazja, by przygodę połączyć z nauką" – zachęca Damian Pogodziński z Koła Naukowego Biologów UwB, które jest współorganizatorem obozu.

W pierwszym tygodniu września miłośnicy ptaków, którzy chcą zdobyć licencję obrączkarza, będą nad Siemianówką przygotowywać się do egzaminu pod okiem Tomasza Mokwy ze Stacji Ornitologicznej Muzeum i Instytutu Zoologii PAN z Gdańska, która pełni rolę krajowej centrali obrączkowania ptaków. To właśnie tam trafiają dane zebrane przez uczestników obozu. (PAP)