Strona główna Aktualności
Świat

Badania DNA odsłaniają dzieje archaicznych ludzi

11.08.2017 Świat

Fot. Fotolia

Najnowsze badania DNA odsłaniają dzieje wczesnych ludzi oraz naszych siostrzanych, wymarłych linii – neandertalczyków i denisowiańczyków. Wyniki badań opublikowano na łamach tygodnika „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Nowa metoda analizy sekwencji DNA pozwoliła na rekonstrukcję dziejów wczesnych ludzi oraz naszych wymarłych krewniaków – neandertalczyków i denisowiańczyków.

Z badań zespołu kierowanego przez naukowców z University of Utah (USA) wynika, że linia ewolucyjna wspólna neandertalczykom i denisowiańczykom niemal wymarła niedługo po oddzieleniu się od linii ludzi współczesnych.

Następnie, po ok. 300 pokoleniach, neandertalczycy i denisowiańczycy rozdzielili się od siebie. Nastąpiło to ok. 744 tys. lat temu.

Globalna populacja neandertalczyków wzrosła następnie do kilkudziesięciu tysięcy, żyjąc w rozproszeniu na całym świecie. Według poprzednich szacunków populacja neandertalczyków miała być dużo mniejsza, w granicach kilku tysięcy osobników.(PAP)