Strona główna Aktualności
Uczelnie

Archeolog z UW laureatem prestiżowego grantu ERC

11.08.2017 Archeologia, Uczelnie, Granty i stypendia, Uczelnie i instytucje naukowe

Fot. Fotolia

Archeolog Uniwersytetu Warszawskiego dr Artur Obłuski otrzymał prestiżowy grant Europejskiej Rady ds. Badań - poinformowało w piątek UW. Za przyznane mu 1,5 mln euro przeanalizuje m.in. upadek chrześcijańskiego królestwa Makurii w średniowiecznej Nubii.

Dr Artur Obłuski jest pierwszym archeologiem w Polsce, który otrzymał ten najbardziej prestiżowy europejski grant na badania. Badacz pracuje w stacji badawczej Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej UW im. Kazimierza Michałowskiego w Kairze.

Europejska Rada ds. Badań (European Research Council - ERC) przyznała mu "Starting Grant" w wysokości prawie 1,5 mln euro. W ramach przyznanego grantu archeolog będzie analizował upadek królestwa Makurii w średniowiecznej Nubii i powstawanie na terenie jego stolicy nowej społeczności.

Powstawaniu królestw w średniowiecznej Nubii Artur Obłuski poświęcił swój doktorat. "Teraz będę zajmował się upadkiem tych królestw i powstawaniem nowych społeczności" - opowiada badacz, cytowany w przesłanym PAP komunikacie prasowym.

"Po upadku Makurii, która była jednym z największych państw terytorialnych w średniowieczu obejmującym terytorium Hiszpanii i Francji razem wziętych, na terenie jej stolicy powstało niewielkie pod względem obszaru królestwo prowadzące ożywione kontakty handlowe zarówno z Dalekim Wschodem, jak i z Europą" – kontynuuje dr Obłuski. – "Będę śledził nie tylko rozpad jednej państwowości i tworzenie nowego organizmu społecznego, ale także zmianę religijną. Średniowieczne państwa nubijskie były państwami chrześcijańskimi. Nowe królestwo w Dongoli było społecznością muzułmańską" - zaznacza.

Dongola leży na terenie dzisiejszego Sudanu. Jako stolica Makurii przeżywała swój rozkwit między IX a XIII w. Nawet później, na początku XV w., wciąż zamieszkiwało ją kilkanaście - a być może nawet kilkadziesiąt - tysięcy ludzi.

Według tezy postawionej przez dr. Obłuskiego pomimo tego, że dwór królewski wyprowadził się z Dongoli w 1364 r., część społeczności miasta w nim pozostała i weszła w interakcję z napływającymi na ten teren zislamizowanymi plemionami arabskimi.

"Chciałbym zbadać naturę tej interakcji: czy to był konflikt, czy porozumienie, dzięki któremu nowe państwo mogło powstać tak szybko – bo w ciągu 100 lat – i osiągnąć wysoki poziom rozwoju" – tłumaczy archeolog.

Podczas prowadzonych badań zespół dr. Obłuskiego będzie korzystał z najnowocześniejszych metod badawczych łączących takie dziedziny jak: archeologia, fizyka, biologia i chemia. Poznaniu historii ludzkości będą służyły m.in. badania geofizyczne czy badania izotopów stałych.

Duża część badań realizowanych w ramach projektu "Urban Metamorphosis of the community of a Medieval African capital city" będzie prowadzona w terenie. Grupa badawcza w ciągu 4 lat spędzi łącznie 16 miesięcy w Sudanie. Naukowcy odwiedzą również Archiwum Państwa Ottomańskiego w Stambule - będą pierwszymi badaczami poszukującymi w tym miejscu dokumentów dotyczących Dongoli.

ERC przyznaje środki na trzy główne rodzaje projektów trwających do 5 lat. Starting Grant (maksymalnie 1,5 mln euro) przeznaczony jest dla osób od 2 do 7 lat po doktoracie, Consolidator Grant (maksymalnie 2 mln euro) - skierowany jest do naukowców od 7 do 12 lat po doktoracie, a o Advanced Grants (maksymalnie 2,5 mln euro) walczyć mogą niezależni naukowcy o ugruntowanym dorobku, prowadzący własne badania. Dodatkowo naukowcy, którzy zdobyli już któryś z grantów ERC, mogą ubiegać się o grant Proof of Concept (maks. 150 tys. euro) na rozwinięcie swojego pomysłu na potrzeby rynku. (PAP)