Strona główna Aktualności
Świat

U dorosłych ciało migdałowate nadal produkuje nowe komórki

18.08.2017 Świat

Fot. Fotolia

Proces neurogenezy – powstawania nowych komórek mózgowych – zachodzi w ciele migdałowatym nawet po osiągnięciu wieku dojrzałego – odkryli naukowcy z Uniwersytetu Queensland (Australia).

Do tej pory uważano, że w dorosłym życiu proces neurogenezy zachodzi tylko w hipokampie – rejonie mózgu odpowiedzialnym za pamięć i zdolności przestrzenne. Okazuje się jednak, że nowe neurony są produkowane również w ciele migdałowatym – części mózgu biorącej udział w przetwarzaniu wspomnień o zabarwieniu emocjonalnym.

Wyniki badania opublikowanego w „Molecular Psychiatry” mogą przyczynić się do opracowania nowych metod leczenia zaburzeń lękowych, depresji i zespołu stresu pourazowego (PTSD).

„Chociaż już wcześniej było wiadomo, że dojrzały mózg nadal wytwarza nowe neurony, ekscytujące jest to, że po raz pierwszy udało się zaobserwować to zjawisko w rejonie ciała migdałowatego. Nasze odkrycie ma niebagatelne znaczenie dla zrozumienia roli ciała migdałowatego w regulowaniu uczucia lęku i powstawania traumatycznych wspomnień” – mówi jeden z autorów badania prof. Pankaj Sah.

Ciało migdałowate odpowiada u ssaków za proces uczenia się negatywnych doświadczeń – łączenia określonego bodźca z nieprzyjemnym wydarzeniem. Dzięki temu zwierzęta (oraz ludzie) mogą rozpoznawać zagrażające sytuacje i odpowiednio na nie reagować, m.in. za pomocą uruchomienia mechanizmu „walcz lub uciekaj”. Niestety ciało migdałowate przyczynia się również do powstawania różnych zaburzeń, w tym fobii i zespołu stresu pourazowego.

„Znalezienie sposobu na pobudzenie produkcji nowych komórek nerwowych w ciele migdałowatym mogłoby dać nam nowe możliwości leczenia zaburzeń związanych z przetwarzaniem strachu – zaburzeń lękowych, PTSD i depresji” – dodaje Sah.

Więcej na temat badania można znaleźć pod adresem: https://www.uq.edu.au/news/article/2017/08/adult-brains-produce-new-cells-previously-undiscovered-area (PAP)