Strona główna Aktualności
Kosmos

Coraz więcej zdjęć z zaćmienia Słońca; z niektórych powstanie film

22.08.2017 Astronomia, Kosmos

Fotografia całkowitego zaćmienia Słońca wykonana 21 sierpnia 2017 r. przez członków Wielkiej Wyprawy PTMA. Źródło: PTMA

W internecie pojawia się coraz więcej zdjęć, publikowanych przez instytucje i osoby prywatne, z poniedziałkowego całkowitego zaćmienia Słońca. W ramach projektu Eclipse Megamovie 2017 fotografie wykonane w różnych częściach USA zostaną złożone w film, udostępniony w sieci.

Całkowite zaćmienie Słońca w Stanach Zjednoczonych miało miejsce w poniedziałek wieczorem polskiego czasu. Transmisję z przebiegu zjawiska można było zobaczyć także w internecie.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA przeprowadziła transmisję zarówno z Ziemi, jak i z sond kosmicznych. Zaprezentowano m.in. zdjęcia z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) krążącej po orbicie wokół Ziemi. Gdy miliony osób oglądały zaćmienie na Ziemi, astronauci mogli zobaczyć z góry cień wędrujący po powierzchni naszej planety. Stacja ISS przeleciała przez obszar zaćmienia trzy razy.

Dla jednej z ekip naukowców działającej w ramach projektu NASA zaćmienie całkowite trwało nie dwie i pół minuty, jak dla osób obserwujących z powierzchni Ziemi, ale ponad siedem minut. Jak to możliwe? Naukowcy śledzili zaćmienie na pokładzie dwóch samolotów WB-57F z zamontowanymi na ich pokładzie teleskopami.

Internetowe transmisje zaćmienia były prowadzone także np. przez New York Times, czy National Geographic i wiele innych instytucji oraz organizacji.

Z kolei projekt Eclipse Megamovie 2017 zbierze razem fotografie zaćmienia wykonane w różnych częściach USA i złoży je w jeden film, pokazujący zaćmienie z różnych obszarów tego kraju. Pod adresem: https://eclipsemega.movie/ można zobaczyć wstępną wersję filmu, a zbieranie materiałów fotograficznych wciąż trwa.

Na obserwację zaćmienia Słońca wybrali się do USA także pasjonaci z Polski. W ramach projektu prowadzonego przez Fundację Nicolaus Copernicus przy wsparciu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wyjechała grupa 11 astronomów i miłośników astronomii.

„Zaćmienie obserwowaliśmy z miejscowości Geneva w stanie Nebraska. Celem projektu było przeprowadzenie transmisji w internecie oraz rejestracja zjawiska całkowitego zaćmienia Słońca. Mieszkańcy stanu Nebraska przyjęli nas bardzo serdecznie, uzyskaliśmy nawet wsparcie od władz miasta Geneva. Na miejscu zorganizowaliśmy pokazy dla ponad 2 tysięcy mieszkańców i turystów, z kolei naszą transmisję oglądało ponad 40 tysięcy internautów” - powiedział w rozmowie z PAP Robert Szaj z Fundacji Nicolaus Copernicus.

Jak dodał, zjawisko zarejestrowano 15 kamerami i aparatami fotograficznymi. Teraz trwa obróbka całego materiału fotograficznego i filmowego, który później zostanie zaprezentowany.

W USA była także wyprawa zorganizowana przez Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA), w ramach cyklu „Wielkie Wyprawy PTMA”.

„Łącznie jest nas tutaj razem 40 osób, członków PTMA. Podzieliliśmy się na trzy grupy rozstawione pomiędzy Shoshomi a Casper w stanie Wyoming. Pogoda była dobra, a nasze obserwacje zakończyły się pełnym sukcesem! Faza całkowita zjawiska trwała w tej okolicy 2 minuty i 24 sekundy” - powiedziała Agnieszka Nowak z PTMA.

Natomiast Młodzieżowe Obserwatorium Astronomiczne (MOA) w Niepołomicach wysłało do Stanów Zjednoczonych dwie ekipy MOA i trzecią z zaprzyjaźnionej firmy Woodward. Pierwsza z ekip znajdowała się w Madras w stanie Oregon, druga w Park Grand Tetons w stanie Wyoming, a trzecia w Nashville w Tennessee. W Małopolskim Centrum Dźwięku i Słowa prowadzono transmisję on-line zjawiska. Było ogromne zainteresowanie, co spowodowało przeciążenia sieci internetowej i nie udało się połączyć ze wszystkimi ekipami. Obraz otrzymano od ekipy nr 3.

"Frekwencja w Małopolskim Centrum Dźwięku i Słowa dopisała. Sala widowiskowa była wypełniona po brzegi (ponad 200 osób - przyp. PAP). Wszyscy byli zachwyceni niesamowitym zjawiskiem!" - powiedziała Monika Maślaniec z Młodzieżowego Obserwatorium Astronomicznego.

Krzysztof Czart (PAP)

Zdjęcie Księżyca zakrywającego tarczę Słońca w dniu 21 sierpnia 2017 r. Fotografię wykonało z przestrzeni kosmicznej obserwatorium SDO w zakresie ultrafioletowym. Źródło: NASA/SDO.

Widok z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) na cień na powierzchni Ziemi rzucany przez Księżyc w trakcie zaćmienia Słońca. Źródło: NASA.

Całkowite zaćmienie Słońca 21 sierpnia 2017 roku i śledzące je samoloty badawcze NASA. Jest to fotomontaż zdjęcia samolotów i zaćmienia Słońca z 2015 r. Źródło: NASA/Faroe Islands/SwRI.