Strona główna Aktualności
Uczelnie

Prof. Mocek: studia niestacjonarne w Polsce często przybierały formy patologiczne

06.09.2017 Uczelnie, Narodowy Kongres Nauki, Prawo, Uczelnie i instytucje naukowe
Szczecin, 30.12.2015. Biblioteka Uniwersytetu Szczecińskiego otwarta 30 bm. W budynku działać będą cztery uniwersyteckie biblioteki: Biblioteka Akademickiego Centrum Kształcenia Językowego, Biblioteka Filologiczna, Biblioteka Instytutu Filologii Germańskiej Wydziału Filologicznego i Biblioteka Wydziału Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia. Będzie to jednocześnie największa biblioteka filologiczna na Pomorzu Zachodnim z księgozbiorem ułatwiającym naukę języków obcych. W zmodernizowanych przestrzeniach organizowane będą konferencje, odczyty, seminaria i szkolenia. (mb/awol) PAP/Marcin Bielecki

Fot. PAP/ Marcin Bielecki 30.12.2015

Studia w Polsce, zwłaszcza niestacjonarne, przybierały często patologiczne formy i nie miało to nic wspólnego z poziomem wymaganym na uczelniach zachodnich lub na naszych studiach stacjonarnych – mówi PAP rektor Collegium Civitas prof. dr hab. Stanisław Mocek.

W trakcie odbywającej się w dniach 24-27 sierpnia IV Konferencji Ekspertów Praw Studenta w Warszawie minister nauki Jarosław Gowin mówił o tym, jakie rozwiązania chce wprowadzić Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w nowej ustawie o szkolnictwie wyższym (tzw. Ustawie 2.0). Zdaniem szefa resortu nauki czas trwania studiów niestacjonarnych powinien być wydłużony. Takie rozwiązania są rozważane w pracach nad nową ustawą o uczelniach. Ma to zapewnić równą wartość studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.

 

W odpowiedzi na rozważane propozycje swoją opinię przedstawił rektor Collegium Civitas prof. Stanisław Mocek, który w tej kwestii wydał oświadczenie zatytułowane: „Czy lepsze studia to lepsze kształcenie?”. W oświadczeniu prof. Mocek m.in. proponuje MNiSW "spojrzenie na ten faktycznie istniejący problem z takiego punktu widzenia, aby w ten sposób zlikwidować niezdrowe praktyki w tym zakresie".

 

Zdaniem rektora "chodziłoby też o to, aby za wieloletnie zaniedbania urzędników i środowiska akademickiego znów w konsekwencji nie płacił dodatkowo student".

 

PAP: Po zapowiedziach ministra Jarosława Gowina dotyczących zmian w studiach niestacjonarnych wydał pan profesor oświadczenie „Czy dłuższe studia to lepsze kształcenie?”. Na co pan profesor chce zwrócić uwagę?

 

Prof. Stanisław Mocek: Chciałem trafić przede wszystkim do decydentów, którzy będą przygotowywać tę ustawę. Chciałem zwrócić uwagę, że być może nie wszystkie argumenty zostaną skonsumowane w odpowiednim zapisie ustawowym - z jednej strony chodzi o nasze aspiracje, żeby osiągnąć poziom dobrych uczelni w systemie międzynarodowym, a z drugiej chodzi o pewne zaszłości. Dlatego napisałem o uczelniach, o niskim poziomie i o tym, że przez te lata przymykano oczy na to, co się działo. I nie mówię tylko o uczelniach niepublicznych, ale też i o uczelniach publicznych. Chodzi też o kwestie pobierania czesnego na uczelniach publicznych za studia niestacjonarne, a zwłaszcza tzw. studia wieczorowe. To była patologia, którą tolerowano przez ponad 20 lat. Później usiłowano to regulować prowadzeniem na tych uczelniach dwóch księgowości, ale to w nikły sposób poprawiło sytuację.

 

PAP: Jak pana zdaniem rysuje się plan MNiSW dotyczący wydłużenia studiów niestacjonarnych?

 

Prof. Stanisław Mocek: Problemem jest - moim zdaniem - trochę anachroniczne podejście do całej sprawy. Takie drobiazgowe liczenie godzin jest nielogiczne w związku z istniejącym od wielu lat naszym systemem szkolnictwa wyższego wpisującym się w system boloński. Mamy relacje od studentów, którzy przyjeżdżają z zagranicy w ramach wymiany studenckiej i okazuje się, że tam jest w ogóle mniej godzin spędzonych na uczelni, a więcej pracy studenta – musi się sam przygotowywać do zajęć, żeby w ogóle móc w nich uczestniczyć. Dlatego też wspomniałem w swoim oświadczeniu, że ważniejsze jest to, jakie są programy, w których student uczestniczy, wymagania i kto prowadzi zajęcia, niż drobiazgowe liczenie godzin do odsiedzenia na uczelni. Z drugiej strony muszę przyznać, że prawda jest taka, że studia w Polsce zwłaszcza w systemie niestacjonarnym przybierały często patologiczne formy i nie miało to nic wspólnego z tym poziomem, który jest wymagany w świecie zachodnim albo na naszych studiach stacjonarnych.

 

PAP: Jakie problemy dostrzega pan Profesor w obecnym systemie kształcenia studentów studiów niestacjonarnych? Czy jakość kształcenia jest uzależniona od tego, czy jest ono prowadzone przez uczelnie publiczne czy prywatne?

 

Prof. Stanisław Mocek: Uczelni niepublicznych pojawiło się od lat 90. XX wieku zdecydowanie za dużo, teraz ubywają w związku z niżem demograficznym. W pewnym momencie było ich 300, obecnie cały czas około 200. Studia zaoczne są wszędzie – na uczelniach publicznych i niepublicznych. My w Collegium Civitas przez trzy lata nie tworzyliśmy studiów zaocznych, bo uważaliśmy, że to będzie kosztem jakości, a później się na to zdecydowaliśmy. Przyjęliśmy jednak zobowiązanie, że cała kadra dydaktyczna będzie uczyła i tu, i tu. Tak było i jest do dzisiaj. Ja sam jestem tego przykładem. A wiem, że na uczelniach państwowych wysyłano asystentów, a profesor nie miał nawet zamiaru ani chęci, aby pojawiać się na studiach zaocznych, bo uważał, że to jest poniżej jego godności. Z mojego doświadczenia wynika, że często wśród studentów na studiach zaocznych można znaleźć prawdziwych partnerów do rozmowy i z tego względu bardzo cenię sobie zajęcia z nimi. To są osoby, które zdają sobie sprawę z powagi zdobywania wykształcenia równolegle z pracą i potrzebą utrzymania się. Tacy studenci wykazują większą dojrzałość i przede wszystkim doceniają takie studia. Dlatego nasz stosunek do studentów stacjonarnych i niestacjonarnych jest taki sam, podobnie podchodzimy do zajęć z jednymi i drugimi, bez względu na liczbę godzin spędzonych przez nich na uczelni.

 

Projekt nowej ustawy o szkolnictwie wyższym minister nauki i szkolnictwa wyższego, wicepremier Jarosław Gowin ma przedstawić 19 września w Krakowie podczas Narodowego Kongresu Nauki.

 

rozmawiała Sandra Bober (PAP)

 

edytor: Anna Dudzik, Mariusz Pilis, Anna Mackiewicz

 

bobs/ adzi/ mapi/ amac/

Podziel się
Ocena: 0 głosów

Logowanie



Nie pamiętam hasła

Rejestracja

Komentarze: 0
Skomentuj Zobacz wszystkie  

Uwaga Redakcje!

Wszelkie materiały PAP (w szczególności depesze, zdjęcia, grafiki, pliki video) zamieszczone w serwisie "Nauka w Polsce" chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych.

 

PAP S.A. zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: www.naukawpolsce.pap.pl a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - www.naukawpolsce.pap.pl. W przypadku portali społecznościowych prosimy o umieszczenie jedynie tytułu i leadu naszej depeszy z linkiem prowadzącym do treści artykułu na naszej stronie, podobnie jak to jest na naszym profilu facebookowym. 

 

Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów video.

 

Informacje tekstowe z kategorii "Świat" można pozyskać odpłatnie abonując Serwis Nauka i Zdrowie PAP. Serwis ten zawiera ponadto wiele innych najnowszych doniesień naukowych z zagranicy oraz materiałów dotyczących szeroko rozumianej problematyki zdrowotnej. 

 

Informacje na temat warunków umowy można uzyskać w Dziale Sprzedaży i Obsługi Klienta PAP, tel.: (+48 22) 509 22 25, e-mail:  pap@pap.pl

 

Informacje o przedruku artykułów z Serwisu Nauka w Polsce, prośby o patronaty medialne, informacje o prowadzonych badaniach, organizowanych konferencjach itd., prosimy przesyłać na adres: naukawpolsce@pap.pl

 

 

Najpopularniejsze materiały

więcej

Książka

Czy Ziemia to komputer? „Głęboka myśl” ponownie w księgarniach Czy Ziemia to komputer? „Głęboka myśl” ponownie w księgarniach

Wznowienia doczekały się kultowe książki Douglasa Adamsa, w których opisuje on m.in. „Głęboką myśl” - maszynę, której nazwę koncern IBM nadał swemu komputerowi szachowemu - Deep Thought.

Więcej

Myśl na dziś

Wiedzę możemy zdobywać od innych, ale mądrości musimy nauczyć się sami.
Adam Mickiewicz

Nasz blog

Planetarne zoo Planetarne zoo

Ciemne jak smoła, lekkie jak styropian czy pokryte szafirowymi chmurami – takie bywają badane w ostatnim czasie pozasłoneczne planety. Niektóre z nich mogą się okazać bardzo przydatne dla nauki.

Więcej

Tagi