Strona główna Aktualności
Świat

Pierwsze oficjalne nazwy terenów na Plutonie

12.09.2017 Świat

Źródło: NASA/JHUAPL/SWRI/ROSS BEYER

Międzynarodowa Unia Astronomiczna po raz pierwszy nadała nazwy formom ukształtowania terenu na leżącej w Pasie Kuipera planecie karłowatej. Organizacja uhonorowała związaną ze światem zmarłych mitologię, pionierskie misje kosmiczne, śmiałków, którzy przesunęli granice eksploracji oraz naukowców i inżynierów związanych z Plutonem.

IAU (International Astronomical Union) nadała nazwy czternastu obszarom. Cześć nazw zaproponowana została przez zespół misji New Horizons (badającej Plutona i jego księżyce), inne zasugerowali zainteresowani astronomią amatorzy w ramach akcji Our Pluto (link: http://www.ourpluto.org/), zorganizowanej przez IAU, projekt New Horizones oraz SETI Institute. Jeszcze innych nazw używali już nieformalnie naukowcy misji New Horizons.

"Jesteśmy podekscytowani zatwierdzeniem nazw doceniających ludzi ważnych dla Plutona i postępu eksploracji, a także związaną ze światem zmarłych mitologię. Nazwy te podkreślają wagę przekraczania kolejnych granic poznania" - powiedziała Rita Schulz przewodziąca IAU Working Group for Planetary System Nomenclature. "Doceniamy wkład ogółu społeczeństwa w postaci sugestii nazw, a także grupy New Horizons za przedstawienie nam propozycji" - dodała Schulz.

Od teraz, tak nazywa się 14 obszarów na powierzchni Plutona:

Tombaugh Regio upamiętnia Clyde'a Tombaugha (1906-1997), amerykańskiego astronoma, który w 1930 r. w Lowell Observatory odkrył Plutona.

Krater Burney ma uhonorować Venetię Burney (1918-2009), która jako 11 letnia uczennica zaproponowała nazwę "Pluton" dla nowo odkrytej planety. W późniejszym życiu Burney uczyła matematyki i ekonomii.

Sputnik Planitia to największa równina, która nazwę otrzymała na część Sputnika 1, pierwszego sztucznego satelity, wystrzelonego przez Związek Radziecki w 1957 r.

Tenzing Montes i Hillary Montes to pasma górskie nazwane na cześć Tenzinga Norgaya (1914-1986) i Sir Edmunda Hillary'ego (1919-2008) – indyjsko-nepalskiego Szerpy i nowozelandzkiego himalaisty, którzy jako pierwsi zdobyli szczyt Mount Everestu i bezpiecznie z niego powrócili.

Al-Idrisi Montes upamiętnia Ash-Sharifa al-Idrisi (1100-1165/66), arabskiego twórcę map i geografa.

Djanggawul Fossae to sieć długich, wąskich depresji nazwana na cześć Djanggawuli - postaci z mitologii rdzennych mieszkańców Australii, które podróżowały do "wyspy zmarłych", kształtowały teren i zapełniały go roślinnością.

Sleipnir Fossa to nazwa zainspirowana imieniem potężnego stworzenia o ośmiu nogach ze staroskandynawskiej mitologii, który przewoził boga Odyna do świata zmarłych.

Virgil Fossae upamiętnia natomiast Wergiliusza - jednego z największych poetów rzymskich, którego Dantego umieścił w "Boskiej Komedii" jako przewodnika po czyśćcu i piekle.

Adlivun Cavus to z kolei głęboka depresja nazwana imieniem związanej ze zmarłymi postaci z mitologii Inuitów.

Hayabusa Terra to największy ląd nazwany na cześć japońskiej misji Hayabusa (2003-2010), która dostarczyła pierwsze próbki asteroidy.

Voyager Terra upamiętnia wysłane w 1977 sondy Voyager, które jako pierwsze odwiedziły wszystkie gazowe olbrzymy. Teraz badają granicę między strefą oddziaływania Słońca a przestrzenią międzygwiezdną.

Tartarus Dorsa to grzbiet nazwany na cześć Tartaru – według mitologii greckiej najgłębszego, najciemniejszego miejsca w świecie zmarłych.

W niedalekiej przyszłości mają zostać zaproponowane kolejne nazwy terenów na Plutonie oraz na jego księżycach. (PAP)