Strona główna Aktualności
Technologie

650 tysięcy zł dla Astri Polska od ESA

19.09.2017 Technologie, Kosmos, Technologia

Fot. Fotolia

650 tysięcy zł to wartość projektu, który na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) wykona firma Astri Polska. Jej inżynierowie zaprojektują oprogramowanie, które umożliwi testowanie odbiorników nawigacji satelitarnej (GNSS) wykorzystywanych m.in. w satelitach obserwacji Ziemi.

Jak powiedział PAP Karol Brzostowski, szef Działu Aplikacji i Usług Satelitarnych Astri Polska celem projektu FLIGhT (Flexible environment for GNSS Testing) jest zaprojektowanie i stworzenie "adaptacyjnego i elastycznego oprogramowania", które pozwoli na zintegrowanie różnego rodzaju aparatury, w tym: "emulatorów sygnałów GNSS, systemów zasilających, różnego typu interfejsów (MilBus-1553, Space Wire, UART)" w celu stworzenia "kompleksowego środowiska testowego" dla odbiorników GNSS z nastawieniem na odbiorniki do zastosowań kosmicznych.

Oznacza to, że testowane za pośrednictwem oprogramowania Astri Polska odbiorniki będą instalowane w satelitach obserwacji Ziemi (orbita LEO), satelitach nawigacyjnych (orbita MEO), satelitach telekomunikacyjnych (orbita GEO) czy rakietach nośnych.

"Głównym założeniem projektu jest uniwersalność oprogramowania, która pozwoli na testowanie różnego rodzaju odbiorników" - wskazał Karol Brzostowski.

Prace w ramach projektu potrwają 15 miesięcy. FliGhT jest realizowany dla Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz finansowany z jej środków w ramach programu Polish Industry Incentive Scheme.

"Astri Polska od dłuższego czasu sukcesywnie rozwija swoje kompetencje w obszarze GNSS, w tym w testowaniu odbiorników nawigacji satelitarnej, dzięki czemu ta dziedzina jest naszą mocną stroną" - powiedział PAP prezes Astri Polska Jacek Mandas. I dodał: "Cieszymy się, że dzięki powodzeniu wielu poprzednich projektów, nie tylko tych nawigacyjnych, Europejska Agencja Kosmiczna widzi w nas zaufanego partnera powierzając nam kolejne zlecenia".

W latach 2015-2016 warszawska firma Astri Polska zrealizowała projekt FLIRT-PL (Fitting LIon Receiver Tests in PoLand), którego zadaniem było przetestowanie odbiornika nawigacyjnego GNSS “LION”, przeznaczonego do satelitów badawczych, obserwacyjnych i telekomunikacyjnych.

Obecnie, oprócz projektu FLIGhT, Astri Polska zaangażowana jest w dwa kolejne projekty z obszaru nawigacji satelitarnej realizowane dla Europejskiej Agencji Kosmicznej. Są to: TEcHNO (Test Environment for Hybrid NavigatiOn) - projekt związany z rozwojem technologii nawigacji hybrydowej (GNSS + LTE) oraz AGGA-4, gdzie zadaniem Astri Polska będzie zbadanie charakterystyki radiacyjnej odbiornika nawigacji satelitarnej GNSS podczas testów w warunkach promieniowania Jonów ciężkich oraz Protonów.

Astri Polska jest pierwszą polską firmą działającą w obszarze technologii kosmicznych i satelitarnych, której 100% przychodu pochodzi z przemysłu kosmicznego. (PAP)