20.04.2024
30.09.2017 aktualizacja 30.09.2017

Naukowcy bliscy odkrycia testu diagnozującego cukrzycę?

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Biomarkery służące do wczesnego diagnozowania, rozwoju i prewencji cukrzycy, odkryła grupa chorwackich naukowców we współpracy z międzynarodowymi partnerami. Ich odkrycie musi przejść dalsze kliniczne badania, zanim trafi rynek.

Naukowcy z zagrzebskiego Fakultetu żywienia i biologii i z firmy Genos przeprowadzili badania, w których udowodnili, że pojedyncze biomarkery związane z glikanami mogą pomóc w odkryciu osób z wysokim ryzykiem rozwoju cukrzycy.

Badaniem objęto 15 tys. osób w ciągu ostatnich 20 lat. Rezultaty eksperymentu, w którym brało udział wielu naukowców, również z innych krajów, zostały opublikowane przed dwoma tygodniami w czasopiśmie "Diabetologia" - jednym z wiodących periodyków dotyczących problemu cukrzycy.

Właściciel firmy Genos Gordan Lauc w wypowiedzi dla chorwackiej telewizji HTV stwierdził, że to odkrycie, po niezbędnych badaniach klinicznych, mogłoby znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby chorujących na cukrzycę.

"Ta choroba tylko w niewielkim stopniu jest uzależniona od genetyki, a w największym od stylu życia. Jeśli dzięki regularnym kontrolom marker wyśle nam ostrzeżenie o możliwości zachorowania, być może taka osoba zdecyduje się zmienić nawyki żywieniowe i w efekcie uniknie zachorowania na cukrzycę" – powiedział.

Chorwacki naukowiec dodał, że test nie będzie w stanie wykryć choroby u każdego pacjenta, a tylko u około 15-20 proc. populacji, znajdującej się w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę. Połowa z nich uniknęłaby zachorowania, jeśli po ostrzeżeniu zmieniłaby życiowe nawyki.

"To oznacza, że przyszły test może zmniejszyć ryzyko zachorowania u 5-10 proc. ludzi na Ziemi. Mówimy zatem o około 70 milionach ludzi, którzy nie muszą zachorować, choć mogą mieć ku temu predyspozycje" – powiedział chorwacki naukowiec.

W tej chwili, jak mówi Lauc, oczekiwana jest dalsza faza badań klinicznych, które mają potwierdzić wiarygodność odkrytych biomarkerów. Badania zostaną przeprowadzone w Niemczech, Chorwacji i Chinach. W Chorwacji do badań zostanie włączonych około 2 tys. pacjentów.

Z Zagrzebia Goran Andrijanić (PAP)