28.03.2024
01.10.2017 aktualizacja 01.10.2017

Nasz gatunek liczy co najmniej 300 tys. lat

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Ludzie naszego gatunku, czyli o anatomii takiej jak my, pojawili się wcześniej, niż do niedawna sądzono, prawdopodobnie ok. 300 tys. lat temu – potwierdzają naukowcy na łamach najnowszego „Science”.

Dowodzą tego analizy genetyczne, oparte na próbkach pobranych ze szczątków ludzkich z południa Afryki. Badania prowadził zespół składający się z naukowców z uniwersytetów w Uppsali (Szwecja), Johannesburgu i Witwatersrand (RPA).

Zespół zsekwencjonował genomy siedmiu ludzi, którzy żyli na południu Afryki w przedziale 2300-300 lat temu. Trzej najstarsi, sprzed 2300-1800 lat, spokrewnieni byli z potomkami południowych grup etnicznych Khoi-San, a czterej, sprzed 500-300 lat, byli spokrewnieni z grupą językową Bantu z południa Afryki.

Analizując genomy i zachodzące w ich obrębie mutacje naukowcy oszacowali, że badane populacje afrykańskie rozdzieliły się 350 tys. i 260 tys. lat temu.

Najstarszy podział, sprzed 350 tys. lat, zauważyć można między łowcami-zbieraczami ze wschodniego wybrzeża Afryki Południowej a grupą etniczną Mandinka z zachodniej Afryki.

"Oznacza to, że ludzie współcześni anatomicznie pojawili się wcześniej, niż dotąd sądzono" - wyjaśnia genetyk Mattias Jakobsson z Uniwersytetu w Uppsali. Wcześniejsze szacunki mówiły o ok. 200 tys. lat.

Naukowcy dodają, że w tym czasie południową Afrykę zamieszkiwało prawdopodobnie więcej gatunków z rodzaju Homo, np. Homo naledi o mniejszym mózgu niż ludzki. (PAP)