Nauka dla Społeczeństwa

29.03.2024
PL EN
29.09.2017 aktualizacja 29.09.2017

40 lat studiów logopedycznych na Uniwersytecie Warszawskim

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Przed 40 laty na Uniwersytecie Warszawskim utworzono studia logopedyczne. Były to drugie tego rodzaju studia w kraju, pierwsze powstały kilka lat wcześniej w Lublinie z inicjatywy prof. Leona Kaczmarka.

Z tej okazji w piątek w Warszawie rozpoczęła się dwudniowa XV Ogólnopolska Konferencja Logopedyczna.

Dr Aneta Emiluta-Rozya z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie powiedziała, że powstanie Pomagisterskiego Studium Logopedycznego (PSLog), drugiego w Polsce, miało duże znaczenie dla rozwoju logopedii w kraju.

"Z PSLog UW byli związani wielce zasłużeni dla polskiej logopedii specjaliści, tacy jak dr Irena Styczek, prof. Halina Mierzejewska, doc. Janina Wójtowicz oraz doc. Maria Przybysz-Piwko" – podkreśliła specjalistka.

Powojenna historia polskiej logopedii sięga 1959 r., kiedy z inicjatywy prof. Leona Kaczmarka przy Wydziale Pedagogiki Związku Nauczycielstwa Polskiego powstała Komisja Logopedyczna, która miała zaznajomić nauczycieli z problemami wad wymowy u uczniów.

W 1963 r. powstało Polskie Towarzystwo Logopedyczne, a w 1969 r. na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej powstał pierwszy w kraju Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego. Kształcono w nim logopedów na dwuletnich studiach podyplomowych.

W 1977 r. rozpoczęło działalność Pomagisterskie Studium Logopedyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Dr Aneta Emiluta-Rozya powiedziała, że od tego czasu powstawały studia logopedyczne w kolejnych miastach w kraju. "Od początku lat 80. XX stulecia trwały starania o uznanie zawodu logopedy. Udało się tego dokonać w 1996 r., kiedy zawód logopedy wpisano do rejestru zawodów" - dodała.

XV Ogólnopolską Konferencję Logopedyczną poświęcono zmarłej w 2016 r. doc. Marii Przybysz-Piwko, która przez wiele lat była kierownikiem Pomagisterskiego Studium Logopedycznego, jak również wiceprezesem Towarzystwa Kultury Języka, przewodniczącą Sekcji Logopedycznej TKJ i Polskiego Kolegium Logopedycznego – nieformalnego stowarzyszenia wszystkich uczelni w kraju kształcących logopedów.

Z danych opublikowanych podczas konferencji wynika, że ok. 30 proc. dzieci w Polsce i na świecie wykazuje rozmaite zaburzenia rozwoju językowego. Są to głównie opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowe funkcjonowanie mięśni aparatu artykulacyjnego (np. w skutek uszkodzeń okołoporodowych), wady artykulacyjne, jąkanie, deficyty związane z uszkodzeniem narządu słuchu, deformacjami narządów mowy lub nieprawidłowym rozwojem psychicznym i emocjonalnym, np. autyzm.

Zaburzenia mowy występują również u dorosłych. Poza jąkaniem się u dorosłych szczególnie często występuje afazja (całkowita utrata zdolności mowy), do której zwykle dochodzi na skutek udaru mózgu. Pacjentom z tą dolegliwością może pomóc rehabilitacja logopedyczna. Co trzeci dorosły z afazją dzięki niej ma szansę w pełni odzyskać utraconą sprawność językową. (PAP)

Autor: Zbigniew Wojtasiński

Edytor: Anna Ślązak

zbw/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024